MAKE IT HAPPEN! - KULTURELLA OCH KREATIVA NÄRINGAR I SKÅNE

Ett seminarium med tema kreativa tillväxtmiljöer och inkubatorer.

2012 gör Region Skåne med stöd av Tillväxtverket en satsning som riktar sig till alla de 33 skånska kommunerna. Hur får vi fart på utvecklingen av de kulturella och kreativa näringarna i Skånes kommuner? Både hårda och mjuka investeringar ska till för att skapa kreativa tillväxtmiljöer. Vilka möjligheter passar i din kommun? Hur fungerar en inkubator? Lyssna på dem som lyckats och på andra som ligger i startgroparna.

Under konferensen får deltagarna möjlighet att träffa och inspireras av olika aktörer inom de kulturella och kreativa näringarna som t ex ALMI Företagspartner, Tillväxtverket, Region Skåne, MINC/The Creative Plot/Ideon Innovation, Media Evolution. Dagens key-note speaker är

Caroline Norbury, Chief Executive of Creative England. Creative England ger ett internationellt perspektiv och berättar om hur Creative England arbetar med sitt särskilda uppdrag; att stödja kulturella entreprenörer utanför London.

Medarrangör till konferensen är The Creative Plot som är en plattform, ett paraplyprojekt, ett initiativ, en idéfabrik, en inkubator och mycket mer. En plats där den kreativa sektorn utvecklar starka idéer tillsammans med akademi och näringsliv. The Creative Plot at Ideon Innovation är en pilotinkubator för kultur- och kreativa näringar som drivs i form av ett partnerskap mellan The Creative Plot och Ideon Innovation i Lund. Vi finns på Ideon Science Park där vi nu är igång med processen kring spännande affärsidéer som ska utvecklas till hållbara företag. Utvalda företag får under ett års tid chansen att tillsammans med våra affärscoacher skräddarsy sina unika affärsstrategier.

DATUM: Måndag 4 juni 2012, kl 09.00–15.00

PLATS: Ideon Science Park, (Ideon Agora) Ole Röhmers väg, Lund

Är du intresserad av att veta mer kontakta:

Debora Voges, The Creative Plot, Lunds Kommun, debora.voges@lund.se
Maria Tuszynski, Näringslivsutvecklare, Näringsliv Skåne, Maria.Tuszynski@skane.se
Jane Nilsson, Utvecklare kultur & näringsliv, Kultur Skåne, jane.ma.nilsson@skane.se

www.thecreativeplot.se