Svenska Kocklandslaget, pressbild

Svenska Kocklandslaget startklara inför OS i Erfurt

Nedräkningen inför Culinary Olympics är igång och med bara några dagar kvar laddar Svenska Kocklandslaget för fullt inför OS i matlagning som går av stapeln den 22-26 oktober i Erfurt, Tyskland. Kocklandslaget har arbetat hårt med förberedelser i flera år. Samarbetspartnern Martin & Servera har stöttat laget på resan mot OS.

I år satsar Svenska Kocklandslaget stort och med ett silver i ryggen från Culinary World Cup i Luxemburg 2014, är siktet nu inställt på guld. Det gäller att försvara det OS-guld som förra Kocklandslaget tog 2012. Flera år av hårt och intensivt arbete har passerat och laget är redo för tävling. Den senaste tiden har laget jobbat med finjusteringar av smak, presentation och logistik.

Martin & Servera är stolta samarbetspartners till Svenska Kocklandslaget och har stöttat från det att laget bildades 2013 ända fram till tävlingsdagarna under OS. Svenska Kocklandslagets tema för OS är i år Respect for the Resources. Det ligger helt i linje med Martin & Serveras fokus på hållbarhetsfrågor.

Kockar och konditorer i landslaget kan komma med ganska udda önskemål ibland, säger Fredrik Andersson från Svenska Kocklandslaget. - Men där vi ser en rätt på tallriken ser Martin & Servera en råvara eller en producent. Deras kunskap om produkter och producenter har hjälpt oss framåt mer än en gång”.

Martin & Servera, i samarbete med dotterbolagen Grönsakshallen Sorunda och Fällmans Kött, erbjuder ett stort och ständigt växande utbud av svenska regionala och småskaligt producerade produkter från odlare, bönder och uppfödare i hela landet. Produkter som växer tillsammans med oss är exempelvis fjällröding från Åre Fisk & Rökeri, ostar från Löfsta Gårdsmejeri och Hedemorahöns från Ockelbo Kyckling.

För mer information, vänligen kontakta:

Mattias Dernelid, produktchef Grönsakshallen Sorunda och ansvarig för produktsamarbetet med Svenska Kocklandslaget, mobil 0704-50 58 00

Christina Gezelius, informationschef Martin & Servera, mobil 0708-13 64 02

Martin & Servera erbjuder varor, tjänster och kunskap för restauranger och storkök i Sverige. Vi är ett svenskt, familjeägt företag. Ansvarsfullt och långsiktigt företagande är en viktig del av vår verksamhet. Martin & Servera består av Martin & Servera Restaurangdistribution samt dotterbolagen Chipsters Oy, Fällmans Kött, Galatea, Grönsakshallen Sorunda, Martin & Servera Restaurangbutiker, Martin & Servera Solutions och RP Frukt.