MatHems nya elbil visar vägen mot en hållbar framtid

Nu står det klart att MatHem.se blir en av de första aktörerna i Europa att leverera matvaror med en 3,5 ton lätt lastbil som går på 100 % eldrift. Bilen är dessutom utrustad med solceller på taket för att ladda bilens batterier.

Idag klockan 10 presenteras elbilen på MatHems lager i Bromma. Det är ett samarbete mellan MatHem, Volkswagen, AL-KO, ABT och Carlsen-Baltic som gjort det möjligt att producera bilen som drivs uteslutande på elektricitet. På fredag börjar den nya bilen att rulla ute på vägarna; fullastad med matvaror till en mängd hushåll. MatHem är stolta över att deras kunder handlar i snitt 25 % ekologiskt, vilket är tre gånger mer än snittet för svenska matbutiker. Det motiverar MatHem att positionera sig i framkant inom hållbar utveckling.

– Mat på nätet är en fort växande bransch. Vi har redan fler än 230 bilar, och det är oerhört viktigt att vi gör vårt bästa för miljön, säger Tomas Kull, grundare och vd på MatHem.se.

Eftersom MatHem alltid levererar sina livsmedel i en obruten kyl- och fryskedja är det även viktigt att bilens skåp lever upp till kraven för vad en kylbil ska klara.

– Vi är bland de första matleverantörerna i Europa, eller kanske till och med världen, att ta fram en lätt lastbil i 3,5 tons-klassen som drivs av elektricitet både i motor och i kylutrymme, berättar Tomas Kull. Det känns bra att vi tagit fram en elbil som har jämförbara lastmöjligheter med en vanlig lätt lastbil. Dessutom är den ergonomisk tack vare sin låga instegshöjd i skåp och hytt.

MatHem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2017 var över 1 miljard kronor. MatHem grundades av Tomas och Karolin Kull för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst, med det största utbudet av varor som levereras hem till dörren. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. MatHem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kylbilar för leverans till kundernas dörr för att kunna hålla högsta kvalitet och service.

För mer information, kontakta Tomas Kull, VD och grundare MatHem.se. 070-581 12 07