SKIT IN - SKIT UT - om jobbcoacher. #svt #jobbgranskning #svpol #umeå

SKIT IN - SKIT UT - om jobbcoacher. #svt #jobbgranskning #svpol #umeå

Just nu publicerar SVT en omfattande granskningen av den så kallade ”jobbcoach”-industrin, eller kompletterande aktörer som det korrekta begreppet är. Detta är inte första gången som verksamheten granskas sedan den infördes för cirka 4,5 miljarder kronor sedan. Såväl Aftonbladet som Sveriges Radio har tidigare granskat verksamheten och de aktörer och metoder som används. Dessa granskningar, som visade på allvarliga missförhållanden, har uppenbarligen inte lett till några större förändringar då SVT nu kan visa på ytterligare allvarliga problem med verksamheten.

I gårdagens inslag låg fokus på ett antal företag som gjort stora vinstuttag samtidigt som deras verksamheter bedrivits med stora brister. Det framkom även av tidigare anställda att dessa företag medvetet bedragit sin uppdragsgivare Arbetsförmedlingen genom förfalskande av CV och liknande.

Först och främst, låt mig bara fastslå, att i de fall där man medvetet bedrar, förfalskar eller på annat sätt användes sig av metoder utanför lagens råmärken, så finns det inga förmildrande omständigheter. Sådant skall beivras, hårt. Men det är sannolikt få företags som tillhör den kategorin.

Att ett företag plockar ut vinster, små eller stora, kan visserligen sticka i ögonen, men det är inte olagligt, kanske inte ens moraliskt fel, och till och med är det kanske en rättighet.  Man kan inte heller hävda att vinstmarginalen är för STOR, och göra jämförelsen med andra verksamheter där vinstmarginalen är betydligt lägre för att på så sätt påföra någon skuld hos företagaren.

Nej, då måste man leta felet någon annanstans än hos de kompletterande aktörerna, och det är hos beställaren.

”Skit in – skit ut” är ett begrepp som används för att påtala vikten av att göra ett bra förarbete för att få ett bra utfall, och det är här problemet ligger. Reformen med jobbcoacher var hastigt konstruerad och varken Regeringen eller departementet hade inte tillräcklig kunskap om vilka krav man skulle ställa på de kompletterande aktörerna. När så Arbetsförmedlingen fick uppdraget saknade de redskapen och mandatet att ställa de kompetenskrav som behövdes för att skapa en verksamhet av god kvalité.

Hade Regeringen tagit sig tiden att ordentligt fundera på vilka kompetenser som behöva för att på ett strukturerat, kompetent och vetenskaplig förankrat sätt utföra uppgiften då hade vi sannolikt haft en annan situation i dag.  Då hade man sannolikt insett att kraven på leverantörena skulle bli hårda. Att de skulle exempelvis kunna tillhandahålla legitimerade psykologer som är experter på människans psykologiska fungerande, experter på psykologisk testning och samtalsmetodik. Regeringen skulle insett att det skulle behövs högskoleutbildade studie- och yrkesvägledare som är experter på matchning och som förstår sig på arbetsmarknadens behov och så vidare.

Istället kunde nu de kompletterande aktörerna ställa upp en personalstab utan någon större utbildning, eller med en kortare coachutbildning , ofta genomförd internt inom bolaget utan kvalitetssäkring.

Hade de kompletterande aktörerna tvingats använda sig av riktig kompetens, hade man sannolikt inte bara fått ett bättre utfall, man hade fått en mer självkritisk inställning till sin uppgift, och man hade inte kunna göra dessa enorma vinster som SVT´s granskning visat.

Riktig kompetens kostar nämligen pengar. Att anställa en legitimerad psykolog är garanterat dyrare än en person utan utbildning och jag förstår den leverantör som ser möjligheten att anställa någon för 21000:-/månad i stället för 35000:-/månad som en ex Leg psykolog kostar.

Det är inte vinsterna i branschen som är problemet i sig. Problemet är det finns en MÖJLIGHET att göra så stora vinster på grund av att beställaren inte vet vad man beställer och inser värdet av riktig kompetens. Värdet i såväl resultat som pengar..

Det är det som fel, 4,5 miljarder kronor fel