Sverige-Australien 2-4 #umeå #ansvar #svpol

Sverige-Australien 2-4 #umeå #ansvar #svpol

Det är ganska intressant att befinna sig 2000 mil hemifrån och inse att Umeå och New South Wales just nu genomgått samma extrema situation avseende vädret. New South Wales har haft sina största skyfall sedan 20-talet med stora översvämningar som följd. På sina håll har det regnat 400 mm på 2-3 dygn. Umeå har inte haft så mycket snö och intensiva snöfall sedan 1984, med trafikkaos och oframkomliga vägar som följd.

Där slutar i och för sig likheterna. När man läser de lokala dagstidningarna på nätet är det slående att vi Svenskar i första hand irriteras på att ”man” inte har plogat, att ”man borde” haft beredskap, att ”man” inte ber om ursäkt för att man inte hunnit ploga alla små kvartersvägar i Umeå osv. Att det pratas om snöoväder är väl självklart, men skillnaden är stor på hur man pratar om det. Med ”man” menar man i detta fall Umeå kommun och de anlitade snöröjarentrepenörerna.

Här i Wollongong pratas det också om vädret, om det enorma skyfallen och vilka problem det innebär. Skillnaden är dock att invånarna här inte hela tiden skyller något på myndigheterna och inte heller finns det någon ”man” som får bära hundhuvudet. När jag bläddrat i de lokala tidningarna så hittar man inte heller de svarta rubrikerna, eller de argt blickande invånarna som pekar på en snövall (eller översvämmade källare i Wollongongs fall). Nej, i tidningarna hyllas i stället de insatser som görs för att så få invånare skall drabbas av det extrema vädret.

Ett exempel på hur man här hjälps åt i stället för att bara skylla på ”man”, är State Emergency Services (SES). SES är en myndighet som bygger den största delen av sitt arbete på frivilliga. I situationer av kriser ställer invånare upp för SES, som utrustar dem med nödvändig material, utbildar dem i specifika uppgifter, MEN avlönar dem inte. Nej, istället tar människor ledigt från välavlönade jobb för att bistå andra på ett sätt som är imponerande.

Så, kära medmänniskor i Umeå (och resten av Sverige), kanske vi skulle ta och rannsaka oss själva. Jag har också klagat på ”man”, jag har svurit över oplogade vägar, men kanske vi skulle försöka lägga den energin på att ta vår spade, pulsa oss fram oss det igensnöade kvarteret på Grubbe, och hjälpas åt att se till att folk tar sig ut från sina uppfarter

Istället för att bara klaga alltså.