Sverige-Australien 2-3 #umeå #svpol

Sverige-Australien 2-3 #umeå #svpol

Efter att nu vistas ett par veckor här i Wollongong i  Australien så har jag insett hur pragmatiska man är här. Saker och ting skall fungera, för medborgarna, för näringslivet och för turister, så är det bara. Javisst det kostar lite grann, men det gör inget. Det måste få kosta.

Ett exempel på detta är att de styrande så sent som denna vecka fattat beslut om att finanisera och erbjuda ett helt fritt WIFI i hela centrala Wollongong. Det innefattar ett område som i Umeå skulle täcka Västra esplanaden i Väster, järnvägen i norr, ÖK i öster och älven i söder. Detta WIFI kommer att bli fritt för alla. Inklusive hotellens gäster, näringslivet, invånaren, turisten etc. Man har insett det mervärde det kommer att ge.

Visst, hastigheten är kanske inte den högsta, men den som vill ha mer får lösa det själv, svårare än så är det inte.

Nåväl, ännu viktigare är den gratisbuss som kontinuerligt går i en slinga runt Wollongongs centralare delar. Bussarna som går med 10 minuters mellanrum under rusningstider, och 20 minuters mellanrum däremellan går i båda riktningarna, så vilken buss man än kliver på kommer man alltid fram till någon av de hållplatser som finns.

Visst, det är trångt och jävligt ibland, speciellt då det regnar då alla viftar sina blöta kläder i ansiktet på varandra. Men, vill man slippa det, ja då kan man ta betalbussen som också finns.

Tänk så enkelt att göra samma sak i Umeå. En gratisbuss som går i en ring med utgångspunkt på Vasaplan och sedan täcker av viktiga områden som Sjukhuset, Universitetet och andra. Sannolikt skulle man kunna minska bilåkandet en hel del på detta sätt. Och skulle man nu inte det, så skulle såväl vi som bor i Umeå, som de turister, gästforskare och andra som har ett behov att transportera sig, uppskatta möjligheten till en ringlinjebuss gratis.

Denna typ av gratisbuss finns f ö i alla större städer i Australien.

Det är ganska enkelt om man vill.

Jag vill.