Umeå Kommun bakom kvacksalveri.

Umeå Kommun bakom kvacksalveri.

För endast 280 kronor har du nu möjlighet att i Umeå köpa dig 30 minuters kvacksalveribehandling i form av så kallad ”koppning”. Koppningen som går ut på att med hjälp av vakuum lokalt utsätta huden för ett undertryck, har mycket gamla traditioner. Den saknar dock helt vetenskapligt stöd för några som helst behandlingsmässiga fördelar. I själva verket finns det över huvud taget väldigt få studier som genomförts kring koppning, och dessa kritiseras kraftigt på grund av sina metodologiska brister.

Trots detta så marknadsförs koppningen i detta fall som att den hjälper mot:
huvudvärk, sömnlöshet, astma, reumatism, ischias och högt blodtryck. I marknadsföringen påstår försäljarna av koppningen även att den förbättrar immunförsvaret.

Att krämare och krängare av pseudovetenskap och kvacksalveritjänster gärna är flexibla med sanningen och inte drar sig för direkta lögner är inte speciellt ovanligt. Ofta krävs detta tillvägagångsätt för att man ska kunna sälja sina tjänster.

Det stora problemet i detta fall är att det inte är en enskild krämare som erbjuder sina tjänster. Det är heller inte ett mindre företag som kanske inte alltid har kunskapen och kompetensen att bedöma hur effektiv en viss metod är, eller i att bedöma lämpligheten i att lova för mycket i sin marknadsföring.

Nej, säljaren i detta fall är Umeå Kommun. Jo, det är sant!

Umeå kommun äger och driver bad- och träningsanläggningen Storsjöhallen i Holmsund utanför Umeå. Anläggningen har under lång tid varit ett populärt besöksmål för invånare i Umeå kommun, inte minst för barnfamiljer. Anläggningen erbjuder förutom bad och träning, även ett utbud av vad man kallar ”behandlingar”. Där kan man hitta ovan nämnda koppning i utbudet, med just de löften som beskrivs ovan.

Jag utgår från att Umeå Kommun har belägg för sina påståenden om koppningens positiva effekter. Belägg för detta bör rimligtvis finnas innan norra Sveriges största kommun går ut och påstår det. Tillåt mig dock att tvivla.

Att det är Umeå Kommun som är avsändare av budskapet och försäljare av tjänsten går inte att tvivla på. På såväl Storsjöhallens hemsida som i den marknadsföring som finns på plats i Storsjöhallen (se bild) framgår med all önskvärd tydlighet att Umeå Kommun står bakom detta.

(Foto: Lars Nilsson, Umeå)

Man måste kunna ställa krav på kommuner, landsting, statliga myndigheter och annan offentligt finansierad verksamhet att dessa ligger i framkant och ordentligt tar avstånd från pseudovetenskapligt trams. Att Umeå kommun misslyckas kapitalt med detta och istället själva säljer kvacksalveritjänster till besökare under förespeglingar att det botar högt blodtryck är en smärre skandal.

Dessvärre ser vi denna tendens sprida sig i samhället. Allt oftare accepteras pseudovetenskap och icke utvärderade metoder i många olika sektorer som finansieras av offentliga medel. Dessa säljs ofta med den anekdotiska bevisföringen som grund eller med klassiska kändisreferenser, som i fallet med koppningen i Umeå, där ett av säljargumenten är att den kände simmaren Michael Phelps använder det. Här måste offentlig verksamhet ta sitt ansvar.

Umeå kommun är en bra kommun där utveckling och tillväxt alltid varit högt prioriterat. En kommun där kunskap och kompetens värdesatts och där man alltid haft tilltro till vetenskapen. Jag hoppas och utgår därför att detta är ett olycksfall i arbetet. En miss i kvalitetskontrollen av sin egen verksamhet som alla kan göra.

Är det inte det, utan ett aktivt medvetet val att erbjuda koppning, blir jag riktigt orolig. Vad kommer då härnäst?

20 minuter exorcism mot liggsår på äldreboenden, 3 veckors utbildning i pseudovetenskapen ”Kommunikologi” för alla lärare, eller varför inte erbjuda 3 tillfällen healing till alla elever i grundskolan?

Nej, jag vet att Umeå kommun är bättre än så.

Tack och lov.

[EDIT 161121: I SVT´s lokala nyheter meddelar Umeå kommun att man avser fortsätta erbjuda behandling genom så kallad "Koppning" i Storsjöhallen. Se inslag HÄR]

__________________________

Denna text får publiceras som debattartikel på debattsida/motsvarande. Om artikelns innehåll av utrymmesskäl behöver kortas bör detta korresponderas med författaren.

För mer information, kontakta: Mattias Lundberg, mattias@aplato.se, 070-3154078