Vad är psykisk ohälsa?

Vad är psykisk ohälsa?

När man pratar om psykisk ohälsa är det vanligt att i första hand tänka på diagnoser som schizofreni, allvarlig depression, självskadebeteenden och andra tunga diagnoser. Det är inte fel i sig, men det är betydligt vanligare med psykisk ohälsa som lindrig depression, stressyndrom eller ångest. De senare är lindrigare i relation till de första, även om ångest, oro och nedstämdhet naturligtvis försvårar vardagen oerhört. Det värsta är att det tycks öka i samhället. Orsakerna till ökningen kan ha flera anledningar, men bara det faktum att de ökar är ett stort samhällsproblem.

Våga ställ frågan: hur mår du?

Många underskattar hur den psykiska hälsan påverkar en. Det är särskilt tydligt inom familjebehandling, när elever har problem i skolan eller det är olika konflikter inom företag. Frågorna roterar då kring allt runt människan, som arbetsbelastning, miljön, människorna. Många glömmer ställa den mest grundläggande och viktigaste frågan: Hur mår du eller personen i fråga?

Coronatider och psykisk ohälsa

Så här i Coronatider riskerar den psykiska ohälsan öka. Många människor blir oroliga för sin egen eller sina anhörigas skull. Många blir mer ensamma och/eller dricker mer alkohol än de skulle gjort om allt varit som vanligt. Det är därför så viktigt att vi alla hjälps åt att att ta hand om och hålla koll på varandra även när det gäller det psykiska måendet. Hälsocentraler, företagshälsovård och psykiatrin kan inte identifiera alla. Här måste vi alla hjälpas åt och fånga upp varandra.

7 saker som kan (men inte måste) vara tecken på psykisk ohälsa

Du eller personen du bryr dig om...

1. Undviker sociala kontakter.
  2. Har en stark oro kring saker i livet som inte går att kontrollera.
  3. Känner rädsla för att vistas på platser där det finns andra människor.
  4. Är mindre aktiv och nedstämd, vilket kan vara första tecknen på depressiva symtom eller alternativt utmattning.
  5. Överdrivet fokus på kost, vikt och träning. Detta kan du var lite extra uppmärksam på om du eller din vän ganska hastigt förändras sett till detta.
  6. Har en dålig sömnrytm, ett vanligt tecken på stress och närstående utmattning.
  7. Om kognitiva funktioner fungerar sämre, om minnet blir betydligt sämre eller du/din vän emotionellt ”spårar ur” för ingenting. Ett tidigt tecken på en för hög belastning på systemen.

Oavsett om det rör dig själv eller nära och kära, är det viktigt att söka hjälp om du upplever att det blir värre. Här finns alla kontaktytor. Hellre söka hjälp en gång för mycket!