Mohanad Ghura gör just nu sin språkpraktik på Mimers byggavdelning.

Mohanad är redo för svensk arbetsmarknad

Under hösten har Mohanad Ghura genomgått inkluderingsprogrammet Propellern på Jobbpunkt Mimer. Programmet är till för personer med utländsk bakgrund som är redo för den svenska arbetsmarknaden och vill inkluderas i vårt samhälle. Just nu gör han sin språkpraktik på Mimer.

Med 15 års erfarenhet av internationell handel, affärsutveckling och spedition vill Mohanad fortsätta bidra med sin kunskap och erfarenhet här i Västerås och Sverige.

– Den erfarenhet och de kontakter som Propellern har betyder otroligt mycket. Att få möjlighet att komma ut på en arbetsplats och träna svenska språket ger mig helt nya förutsättningar att få ett jobb här i Sverige. Drömmen är att om några år fortsätta arbeta i det företag som jag redan startat, säger Mohanad Ghura.

Genom inkluderingsprogrammet Propellern får deltagarna nycklar till att förstå och vilja arbeta för att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Det handlar om att snabbare kunna komma ut i arbete eller studier och att underlätta mötet mellan människor. Därför är språkpraktiken i Propellern en viktig del. Bostads AB Mimer erbjuder språkpraktik för 30 deltagare och ger dem möjlighet att under åtta veckor få vara med på en arbetsplats, ta plats i mötesrummen, vid fikabordet, diskutera och samtala med medarbetarna.

– Som arbetsgivare är vi extra viktiga för att personer som är nya i Sverige ska komma in i gemenskapen. Hos oss kan de träna sina förmågor och på det svenska språket, som ofta är en nyckel till inkludering i samhället, säger Maria Lindelöf, projektledare för Propellern på Jobbpunkt Mimer.