Flygskatten hotar etableringen av amerikanska inresekontroller i Stockholm

Flygskatten hotar etableringen av amerikanska inresekontroller i Stockholm

Socialdemokraterna utelämnar i sitt remissvar till regeringen angående etableringen av de amerikanska inresekontrollerna att flygskatten hotar etableringen. Swedavia påpekar att regeringens tilltänkta flygskatt kommer att leda till att inresekontrollen blir olönsam för flygbolagen. Moderaterna anser att S-majoriteten bör uppmana sin egen regering att dra tillbaka flygskatten för att underlätta flygtrafiken mellan Stockholm och USA.

- USA är en av Stockholms viktigaste exportmarknader och direktlinjer är av stor betydelse för Stockholms näringsliv. En amerikansk inresekontroll på Arlanda skulle även innebära stora möjligheter att stärka Arlandas som nav för internationell flygtrafik, säger Anna König Jerlmyr (M) gruppledare och oppositionsborgarråd.

- Det är anmärkningsvärt att Socialdemokraterna fortsätter sin Stockholmsfientliga politik med stöd av S-majoriteten i Stadshuset. Trots att det saknas stöd i riksdagen, driver man på för en flygskatt som slår mot näringslivet. Dessutom motverkar skatten sina påstådda syfte om klimatförbättringar, något som lyftes fram redan i utredningen av flygskatterna, avslutar oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222