Hamilton/Larsson/Kevius: Odenplan återställs med ny stationsuppgång för Citybanan

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Äldre och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Exploateringsnämndens ordförande borgarrådet Joakim Larsson (M)

Stadsbyggnads- och idrottsroteln, Stockholms stad
Stadsbyggnads- och idrottsborgarrådet Regina Kevius (M)

Den 19 maj väntas Exploateringsnämnden och Trafik- och renhållningsnämnden att fatta beslut om ett program för återställande av hur torget ska se ut när arbetet med Citybanan är avslutat. Utformningen av Odenplan är en fråga som engagerat stockholmarna, och olika former av samråd och information har skett.

– Genom Citybanans tillkomst kommer Odenplan att förändras, men det luftiga stadstorget återställs där byten mellan trafikslag lätt kan ske. Det är en viktig funktion eftersom Odenplan kommer att bli stadens näst viktigaste kollektivtrafikpunkt efter Stockholm central, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Odenplan kommer att lyftas av en ny stationsbyggnad ritad av en välrenommerad internationell arkitektbyrå. Stationen utformas med ett amfiteaterformat tak där människor kommer att kunna sitta i söderläge, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

– Många har väntat länge på det här. Det har varit många turer kring Odenplan och det känns positivt att vi nu kan gå vidare i processen med att göra Odenplan till en attraktiv knutpunkt och mötesplats, säger exploateringsnämndens ordförande borgarrådet Joakim Larsson (M).

Bilden i pressmeddelandet finns att ladda ned högupplöst på länk nedan, fri att publicera men uppge Kod Arkitekter AB vid publicering.

Viktiga siktlinjer tillvaratas på Odenplan, främst axeln mellan Gustav Vasa kyrka och Stadsbiblioteket. Träd planteras i västra delen där det tidigare stod gamla träd. Vid ombyggnaden kommer samma sorts sten att kunna användas från kyrkmuren och på Upplandsgatan som på torget i övrigt och därigenom visuellt förena kyrkan med torget. Ett cykelgarage med plats för 300 cyklar planeras också för.

Återställandet av Odenplan ingår som en del i projektet Citybanan och regleras i genomförandeavtal, tecknat av staden, Trafikverket och Stockholms läns landsting. Hela Citybaneprojektet beräknas vara färdigt år 2017. Odenplans stationsbyggnad beräknas vara klar 2012-2013. Bygget kommer att avetableras successivt och torget åter användas av allmänheten.