Mondelēz International träffar Indonesiens EU-ambassadör för att prata hållbar palmolja

Mondelēz International är starkt engagerad i hållbar palmolja. Förra året nådde vi full RSPO-täckning av vår palmoljeförsörjning, två år tidigare än planlagt, samtidigt som vi publicerade vår handlingsplan för hållbar palmolja som är utvecklad i samråd med ett flertal intressenter, inklusive FN:s utvecklingsprogram, Världsnaturfonden och olika regeringar. Just samarbete med regeringar i de olika producentländerna är ett viktigt steg för att säkra en hållbar produktion av palmolja även i framtiden. I Indonesien, som är världens största producent av palmolja, arbetar Mondelēz International med landets regering för att utveckla Indonesian Sustainable Palm Oil (SPO) Initiative - och vi har träffat Arif Havas Oegroseno, Indonesiens ambassadör i Belgien, Luxemburg och EU, för att prata om vad palmolja betyder för landets ekonomi och bönder, men också hur Indonesien arbetar med de utmaningar som finns inom palmoljeproduktionen.

“Den verkliga palmoljehistorien handlar inte om några enorma bolag som girigt hugger ner träd. Det handlar om små jordbrukare som vill leva ett anständigt liv, och tjäna tillräckligt för att skicka sina barn till skolan.”

Vad innebär palmolja för Indonesiens ekonomi och indonesiska bönder?

Jordbruket spelar en viktig men minskande roll i den indonesiska ekonomin - cirka 15 % av BNP - medan tjänster, tillverkning och i synnerhet den digitala ekonomin växer mycket snabbt. Palmoljeproduktionen utgör cirka 2,5 % av Indonesiens bruttonationalprodukt och cirka 10 % av landets export. Vad som gör palmolja väldigt viktigt är att 16 miljoner indonesier är beroende av palmoljeproduktion för att få ett anständigt liv.

Palmolja framställs ofta som en David-mot-Goliat-situation, där små, icke-statliga organisationer kämpar mot stora och mäktiga företag. Verkligheten är helt annorlunda. 45 % av marken där palmolja odlas ägs av småbrukare, som direkt skapar jobb för 4 miljoner människor. Och ytterligare 12 miljoner människor är indirekt beroende av palmolja för arbete och ett anständigt liv som leder bort från fattigdomen. Detta är en del, som ofta saknas i debatten i Europa. Den verkliga palmoljehistorien handlar inte om några enorma bolag som girigt hugger ner träd. Det handlar om små jordbrukare som vill leva ett anständigt liv, och tjäna tillräckligt för att kunna skicka sina barn till skolan. Att kunna resa till Europa är bara en avlägsen dröm för dem.

Läs hela intervjun med Arif Havas Oegroseno översatt till svenska i bifogat dokument.

På vår Europeiska hemsida hittar du fler intervjuer på temat palmolja: