Mondelēz International når målsättningen om 100 % hållbar palmolja två tidigare än planlagt

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ:MDLZ) meddelade idag att man erhållit RSPO-certifiering (Roundtable for Sustainable Palm Oil) för 100 procent av den palmolja man köpte in 2013.

Detta är två år före företagets deklarerade åtagande att senast 2015 fylla hela sitt behov av palmolja med en kombination av RSPO-certifierade produkter och olja med Greenpalm-certifikat som garanterar hållbar produktion.

"Att uppnå 100 procent RSPO är en viktig milstolpe för att uppfylla vårt långsiktiga åtagande att bara köpa palmolja som är producerad på juridiskt ägd mark och i verksamheter som inte bidrar till avskogning och förlust av torvmark, som respekterar de mänskliga rättigheterna, inklusive markrättigheter och som inte utnyttjar tvångsarbete eller barnarbete", säger Dave Brown, VVD för Global Commodities och Strategic Sourcing. "Vi inser behovet av att gå vidare, och vi sätter därför press på våra palmoljeleverantörer att de ska skapa transparens på de olika spårbarhetsnivåerna i sina leveranskedjor för palmolja. Att ha kunskap om ursprunget till palmoljeleveranser är ett viktigt första steg för att möjliggöra granskning och främja förbättringar i praktiken ute i produktionen."

Under de första månaderna i år, kommer Mondelēz International att granska resultaten från sina leverantörer och offentliggöra en handlingsplan under andra kvartalet 2014. Syftet med den är att prioritera leverantörer som uppfyller företagets hållbarhetsprinciper, och senast 2020 eliminera de som inte gör det. "Detta är ett viktigt steg som kommer att följas av fler ansträngningar för att säkerställa en hållbar försörjningskedja för palmolja", säger Celin Huseby, nordisk chef för externkommunikation.

Företagets arbete med palmolja är en del av ett bredare engagemang för att hitta hållbara källor till viktiga jordbruksråvaror. Företagets investeringar på 600 miljoner US-dollar över tio år i entreprenörsprogrammen Cocoa Life och Coffee Made Happy hjälper odlarna att skapa blomstrande samhällen. Det framgångsrika veteodlarprogrammet Harmony i Europa främjar biologisk mångfald och god miljöpraxis.

För mer information, se Mondelēz Internationals uttalande om palmolja på företagets webbplats: http://bit.ly/1b3zd95.

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 35 miljarder USD och vi skapar små, goda ögonblick i 165 länder. Mondelēz International är en stolt medlem av the Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 and Dow Jones Sustainability Index. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1500 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.mdlznordic.com