​7 saker du måste veta om journalister

​7 saker du måste veta om journalister

Journalister står inför många utmaningar i arbetslivet, något som kan påverka hur de arbetar med PR- och kommunikationsansvariga. Mynewsdesk frågade över 2000 journalister i nio olika länder vad deras största frustrationer är, för att du som kommunikatör ska förstå dina presskontakter bättre.

Här är de sju saker du behöver veta för att kunna arbeta bra med journalister:

1. Journalister har aldrig tillräckligt med tid

Den största frustrationen bland dagens journalister är brist på tid. Nästan hälften av de tillfrågade i Mynewsdesks undersökning menade att tidspress är det som frustrerar dem mest. Redaktioner vill få ut nyheterna så snabbt som möjligt, vilket betyder att journalisterna måste arbeta snabbt. Därför måste du vara beredd att svara snabbt på journalisters frågor och önskemål om mer information.

2. Deras artiklar är inte relevanta

Varje gång du pitchar en story till en av dina presskontakter som inte är relevant för deras publikation så orsakar du stor frustration. Omkring en fjärdedel av de journalister som svarade på undersökningen anser att irrelevanta pitchar är mer irriterande än någon annan aspekt av deras arbete. Nästa gång du pitchar en journalist, försök att inkludera en vinkel som gör den relevant för deras publikation.

3. Redaktionen vill ha fördjupad rapportering

Även om journalister är under ständig press från deadlines, så är djuplodad rapporting av största prioritet för redaktioner i deras arbete att generera intresse bland läsarna. För att skapa den här typen av artiklar måste journalister hitta underlag för styrka sina artiklar. Därför kan de mycket väl behöva kontakta dig för ytterligare information utöver vad som angivits i pressmeddelandet. Var tillmötesgående och hjälp dem i deras arbete.

4. Journalister publicerar på flera plattformar

Den genomsnittliga journalisten publicerar sitt innehåll på tre kanaler. De tre vanligaste plattformarna är tryckta medier, online och Facebook. Twitter kommer på fjärde plats på listan över publiceringsmedium. Vissa journalister publicerar också via YouTube, Linkedin och Snapchat. Denna multichannel-strategi innebär att både journalister och PR-ansvariga måste noga överväga läsarkretsen på varje plattform och skräddarsy sina berättelser därefter.

5. De skapar mer innehåll trots mindre tid

5. 75% av de tillfrågade journalisterna har mer skärpta deadlines och fler krav på innehåll jämfört med för fem år sedan. Detta utgör en stor möjlighet för de som jobbar inom PR och kommunikation, som kan ta tillvara på journalisternas ständiga behov av nya artiklar. Det innebär också att de journalister du kontaktar måste kommunicera snabbt med sina källor för att uppfylla sina deadlines.

6. Journalister skiftar mot kortare artiklar

Det är faktiskt sant: 59% av journalister säger att deras berättelser har blivit kortare under de senaste fem åren. Faktum är att Associated Press under 2014 rådde journalister att hålla alla utom de bästa nyheterna mellan 300 och 500 ord. Moderna läsare, särskilt de som läser på mobila enheter, är inte mottagliga för längre artiklar. Trenden att hålla det kort innebär att journalister måste skriva på ett effektivt sätt och ta bort överflödiga ord för att upprätthålla kvaliteten på sina artiklar utan att gå över 500 ord.

7. Ökad efterfrågan på visuellt innehåll

En överväldigande majoritet (85%) av journalister hävdar att efterfrågan på visuellt innehåll växer. Journalister måste hämta bilder och video som stödjer deras artiklar. Övergången från trycka till digitala medier gör att journalister kan använda filmer i sin rapportering för att skapa en rikare upplevelse för sina läsare. Överväg att förse journalister med videoinnehåll tillsammans med textbaserade pressmeddelanden.

# # #

Det är viktigt för kommunikatörer och PR-ansvariga att förstå de utmaningar som journalister möter så att de kan arbeta effektivt tillsammans för att skapa och publicera bättre berättelser. För att förstå den moderna journalistiken ännu djupare, ladda ner ditt exemplar av vår e-book "Journalism Trends 2016".