7 steg till att skapa tidlöst innehåll

7 steg till att skapa tidlöst innehåll

Som innehållsskapare är vi tvungna att spotta ur oss blogginlägg, pressmeddelanden och nyheter för sakens skull, då vi vill ha större räckvidd, fler visningar och mer täckning. Men eftersom volymen av innehåll på nätet ökar så kommer det vara svårare att locka till sig en betydande publik. Låt oss presentera evergreen content.

Evergreen content, även känt som tidlöst innehåll, syftar på innehåll som kan återvinnas och användas gång på gång. Det är inte aktuellt utan kan tillämpas oavsett när besökarna läser den. Med andra ord är det den typ av innehåll som kan - och bör - vara varje marknadsförares bästa vän.

Varför?

Först och främst sparar det dig tid både när du planerar och skriver innehåll samtidigt som det har en positiv inverkan på din SEO. Vi medger att det är lite ironiskt att vi trots allt skriver ett sprillans nytt blogginlägg som handlar om hur marknadsförare ska återanvända gammalt innehåll. Men med det sidospåret avklarat, låt oss ta en titt på de sju steg som krävs för att kunna skapa innehåll inom kategorin tidlöst.

Steg 1: Granska det gamla

Innan du öppnar Word och påbörjar något nytt inlägg, ta en titt på vad du har tillgängligt i arkivet.

Att söka igenom ditt befintliga innehåll kan ta ett tag, men det kommer att spara tid på lång sikt. Börja med att granska innehållet som finns tillgängligt på din hemsida och bestäm vilka sidor som bör finnas kvar eller ska uppdateras. Radera innehållet som du inte längre behöver, till exempel gamla jobbannonser, profiler för tidigare anställda, utdaterade blogginlägg. Se istället till att dirigera trafiken till nya relevanta sidor för att öka besökstiden, något som är en stark signal till Google att innehållet är bra.

Steg 2: Analysera din prestation

Det är ingen idé att återskapa det innehåll som inte fungerade, men att uppdatera de tidigare välpresterande blogginläggen kan förbättra din statistik ytterligare.

Välj en lämplig tidsram för att titta på och identifiera vilka delar av innehållet som hade störst räckvidd, flest sidvisningar, klick, engagemang eller delningar, beroende på vilken statistik som har störst betydelse för dig. På så sätt vet du vad din publik tyckte var mest användbart och vad du kan producera mer av.

Steg 3: Strategi för nyckelord

Genom att uppdatera dina nyckelord så kan blogginläggen som presterar bäst hamna ÄNNU högre upp på Serpen (Search Engine Results Page). För att göra detta på bästa möjliga sätt, använda Google Keyword Tool för att hitta de mest relevanta sökord med hög volym för att optimera ditt inlägg. Det är ett väldigt enkelt sätt att hålla ditt innehåll fräscht och optimerat.

Steg 4: Tajming är (nästan) allt

Vi är stora förespråkare att skapa innehåll som är relaterat till årliga event som till exempel jul, Almedalen eller premiären av Allsvenskan. Denna typen av artiklar kan enkelt uppdateras år efter år. Den viktigaste komponenten i det här fallet är tajming. Även om det verkar helt logiskt att skriva om julhandeln på årets galnaste shoppingdag så brukar folk söka efter presenter låååångt i förväg.

Google Trends är ett perfekt verktyg som hjälper dig med information om när du kan publicera ett inlägg. Ta en titt på grafen nedan: julrelaterade sökningar förra året började ta fart redan i oktober vilket ger indikationer på att du bör publicera ditt innehåll i god tid för att kapitalisera på sökningarna.

Steg 5: Tänk längre än bloggar

Innehåll refererar inte enbart till bloggar. Om du har ett inlägg som dina läsare verkligen uppskattade så kan du återuppliva det i ett nytt format. Tänk i ett större perspektiv kring webinar, podcast, livestreams och infografik. Be ambassadörer, anställda eller kunder att ge sin spinn på ämnet.

Video presterar generellt sett väldigt bra på Facebook medan infografik passar Pinterest och listicles (mix av lista och artikel) gör sig bäst på Twitter. Med det i åtanke kan du distribuera ditt innehåll på ett sätt som maximerar engagemanget och i slutändan kontinuerligt driver trafik till din hemsida.

Steg 6: Kopiera inte innehåll

Google gillar inte när du kopierar ditt innehåll. Faktum är att du kan bli straffad och tappa trovärdighet om du använder för mycket kopierat innehåll. Det är alltid bättre att uppdatera än dubblera.

Steg 7: Fokusera på kvalitet

Ditt bibliotek är säkert fyllt med flera guldkorn och det är upp till dig att hitta det innehållet och utnyttja dem till max! Strategiskt sett så är fördelarna enorma när det kommer till att återanvända och uppdatera ditt innehåll. Du kommer att spendera mindre tid på att producera innehåll, men samtidigt förbättra din ranking i sökmotorerna och nå nya läsare.

Där har du det - ett sprillans nytt blogginlägg, men samtidigt återanvändbart - vi kan lägga till, ändra och använda det här om och om igen. Det är evergreen.

Berätta din story med Mynewsdesk. Klicka här för att boka en kostnadsfri demo.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se