Vad kan vi lära oss från ditt nyhetsrum?

Vad kan vi lära oss från ditt nyhetsrum?

Vi ser dagligen våra kunder använda sina nyhetsrum på olika kreativa sätt. Därför är det nu på tiden att vi uppmärksammar och lär oss av de som arbetar bäst. Vi har tagit fram statistik från våra kunders nyhetsrum från januari till och med juni i år.

Mobilanpassad sida är ett måste

De bäst presterande svenska nyhetsrummen ( JuristpunktenMalmö Stad och Universal Music Sverige) hade alla tre över 42 % av sin trafik genom mobila enheter, en siffra som visar på vikten av att ha en mobilanpassad sida. Sidor som är mobilanpassade får även högre googleranking, vilket gäller på så väl hemsidor som nyhetsrum.

Vilka är din målgrupp?

De nyhetsrum som presterade bäst globalt hade i genomsnitt 2435 kontakter i sin databas. Det som är intressant är att av dessa skickades nyheten bara till ett genomsnitt av 409 kontakter. Som organisation är det inte bara viktigt att veta vilka din publik eller målgrupp är utan också vad för typ av innehåll olika delar av gruppen kan vara intresserade av. Alla nyheter är inte intressant för alla, anpassa ditt budskap till rätt målgrupp.

Vikten av sociala delningar

De tre mest delade svenska nyheterna delades i genomsnitt 2874 gånger, där Facebook stod för 95,7% av delningarna. Det här kommer nog inte som en överraskning för de flesta då Facebook är en utmärkt plattform för att dela visuellt innehåll och möjliggör därigenom ett större engagemang. Genom att addera bilder och rörligt innehåll till dina bloggposter, nyheter och pressmeddelanden hjälper det ditt innehåll att sticka ut bland andra nyheter i flödet.

Så många ord ska din rubrik ha

De mest klickade nyheterna i Sverige hade rubriker som i snitt bestod av nio ord. Det viktigaste är att hålla rubriken kort och rakt på sak, testa dig fram och lär er vad er publik gillar och klickar på.