#WeArePR: Möt Microsofts CMO Karin Zingmark

#WeArePR: Möt Microsofts CMO Karin Zingmark

Karin Zingmark är den 4:e intervjun för serien #WeArePR.

Först och främst, berätta vem du är och din relation till PR-världen?

Jag är Karin Zingmark, CMO för Microsoft i Sverige och ansvarar för att kommunicera med målgruppen där. Innan dess var jag kommunikationschef på Viasat Sverige. Jag har faktiskt varit i TV-branschen hela tiden och arbetat mestadels med PR.

Jag gjorde min första egna tidning när jag var 7 eller 8 år och såg till att släktingar och grannar kunde ta del av den, så att jag har hamnat i kommunikationsroller kom inte som en överraskning. Sedan dess har jag haft turen att vara på företag där min lust att experimentera har uppskattats. Jag har alltid haft stor frihet att testa vad som fungerar.

Vem har inspirerat dig eller varit till hjälp när vi pratar om PR utmaningar?

När jag tog mig an PR rollen för första gången blev jag introducerad till John Göransson, en riktigt häftig man som har varit journalist på Sveriges största kvällstidning. När jag skulle skicka ut ett pressmeddelande eller ringa en journalist, kunde jag alltid vända mig till honom - "Kommer det här att fungera? Är det så här journalister tänker?". Det var ett värdefullt och hands-on mentorskap som vi hade under ett års tid.

Efter det har jag verkligen inspirerats av människor som förstår det sociala och som förstår kommunikation från ett bredare perspektiv, med fokus på det digitala. Jag har fått värdefulla kontakter via Twitter och byggt relationer från det.

Vilka PR misstag kommer du bäst ihåg och hur har de hjälpt dig att utvecklas?

Jag har gjort många misstag, men jag har ett väldigt positivt synsätt så jag brukar inte älta det. Istället rycka på axlarna och tänka "Okej, jag lär mig någonting från det här!"

Hur tycker du att PR har förändrats under din karriär?

PR har förändrats dramatiskt, det har att göra med digital kommunikation, sociala medier samt födelsen av bloggare och digitala influencers. Nu, mer än någonsin, är kommunikation mellan betald, förtjänad ch egen media integrerat. Det har breddat min syn på PR. Kommunikationsrollen ändras snabbt och det är fascinerande och roligt. Men det kan vara utmanande för företag, det finns många kanaler, som förändras snabbt och ibland svåra att kontrollera.

Vad skulle du säga är de största PR utmaningarna för tillfället?

På Microsoft i Sverige gör vi en hel del för att anpassa oss till det nya medialandskapet. Vi anpassar oss till att alltid vara digitala med relevant innehåll för vår målgrupp och PR är en viktig del av det. Vi har också börjat lyssna mer istället för att bara publicera nyheter och bygga relationer, så att vara mer proaktiva i det digitala och sociala har varit ett stort fokusområde för oss.

Hur mäter ni er PR?

För mig är det en vinst när vi ser att vi lyckats ändra uppfattningen om vårt varumärke i media. Sett från ett mätningsperspektiv har detta ändrats på Microsoft de senaste åren. Förut mätte vi bara kund PR, det vill säga, hur våra kunder talar om Microsoft. Nu tittar vi även på engagemang från influencers samt det utrymme vi får jämfört med konkurrenter. Vad gäller sociala medier mäter vi engagemang genom en hel del olika parametrar genom alla olika plattformer.

Vad är PR för dig idag?

PR, för mig, är mycket mer än bara relationer med journalister. Det handlar mycket om att lyssna, arbeta med influencers och testa nya sätt att få ut din nyhet. Det är viktigt att förstå att allt går otroligt snabbt och det gäller därför att arbeta agilt och förstå vikten av transparens.

För att sammanfatta vad PR är för mig, så är det ett område som utvecklas snabbt och det blir bara bredare och bredare. Som en PR person är det viktigt att du vågar testa nya saker, utvärdera, lära dig och att se till att ofta anpassa ditt arbetssätt till förändringen.