#WeArePR: “PR ändras lika snabbt som teknologin utvecklas”

#WeArePR: “PR ändras lika snabbt som teknologin utvecklas”

Christine Silfversparre är vår tredje intervjuperson i serien #WeArePR.

Först och främst, berätta vem du är och din relation till PR världen?

Mitt namn är Christina Silfversparre. Jag började inom PR 2008, när jag arbetade för British Petroleum och Castrol. Idag arbetar jag som marketing manager på Spectrum Brands för Russell Hobbs och Remington, två välkända varumärken i Storbritannien och över hela världen.

Jag arbetar mest med att förbereda möten med kunder och förbereda marknads- och PR kampanjer för nästa säsong. Vi har två lanseringsperioder som vi planerar för under året och allt byggs sedan upp runt detta.

Vem har inspirerat dig eller varit till hjälp när vi pratar om PR utmaningar?

Jag har faktiskt haft lite extra koll på Red Bull då de har fått mycket bra skriverier runt deras events som de är involverade i. Det inspirerade mig till att jobba med Formula One och World Cup sponsorships med BP och Castrol. Red Bull är väldigt bra på att engagera publiken, inte bara göra PR utan verkligen uppmana människor att prata om det online och sedan göra ett event av det. Jag tycker att de gör det riktigt bra.

Jag tycker också att det finns mycket att lära från livsmedelsindustrin. Här i Sverige kommunicerar de mycket runt bönderna och engagemanget till miljön och djuren. De visar att de verkligen bryr sig om det. Branschen jobbar också med rekommendationer från vanliga människor som testar olika produkter och berättar vad de tycker om dem.

Vilka PR misstag kommer du bäst ihåg och hur har de hjälpt dig att utvecklas?

Min resa med BP och Castrol var rätt lång. Vi hade några utmaningar under året på BP just då, vilket gjorde de svårt att arbeta som presskontakt och med PR. Vad jag märkte var att vi höll tyst om allting. Vi kommunicerade bara från UK på den tiden. Det resulterade i att många trodde att vi hade lämnat den nordiska marknaden.

Jag började då arbeta med story telling inom bolaget, vilket verkligen var en utmaning då alla anställda var tillsagda att inte berätta någonting. Det gjorde att det var väldigt svårt att ändra mentaliteten internt. Det tog ungefär ett år innan förändringen kunde börja ske.

Hur tycker du att PR har förändrats under din karriär?

Det har ändrats och ändras fortfarande. År 2008, när jag började arbeta med PR, var det fortfarande mycket pressreleaser och den typen av tänk. Nu är det mer utav en dialog än att bara skicka ut nyheter. Du måste verkligen hitta dina influencers som du kan aligera dig med. Det är en stor skillnad.

På ett sätt är det mycket svårare och på ett annat sätt är det enklare. Du pratar med vanliga människor, vilket kan göra konversationen enklare. Men tidigare hade jag mer satta procedurer. Vi hade en pressrelease, skickade ut den till media och följde upp det med ett samtal.

Nu är arbetet väldigt varierande och det känns som att vi behöver mycket mer tid för att nå samma mål. Alla är egna individer och du måste behandla dem därefter. Att planera och spåra alla du pratar till och historierna som du berättar, det är mycket jobb.

Hur tror du att PR kommer att utvecklas här näst?

Det är verkligen svårt att säga. Jag ser inte hur PR kommer förändras eftersom jag är för djupt involverad i det. Jag har inte haft möjlighet att ha helikopterperspektivet kring det ännu. Min gissning är att byråerna kommer ändras mycket - använda digitala lösningar, jobba med bloggare och engagera fler via sociala medier.

Självständighet är viktigt. Om du verkligen vill att ett företag ska lyckas med PR, måste du antingen ha en stor budget och få hjälp från en byrå. Eller ha en person som är dedikerad till 100 % i företaget. Det är min syn på det.

Vilka är de största PR utmaningarna för tillfället?

Tid, jag har inte tillräckligt med tid. Jag önskar jag hade mer tid åt det estetiska. PR ges heller inte alltid högsta prioritet även om tiden ofta är det som avgör. Det är en utmaning, för med PR kan du se direkta effekter, men du kan inte se alla. Med största sannolikhet kommer det påverka försäljning längre fram. Men det är svårt att sätta det på papper och bevisa det direkt.

Hur mäter ni ert PR arbete?

Vi kollar på försäljningen om möjligt. Vi mäter fortfarande PR traditionellt sätt. Vi ser till hur mycket som skrivit om oss och hur mycket vi skulle behövt betala för att annonsera på samma plats. Det finns flera olika sätt att mäta PR. Men för att få uppmärksamhet från styrelsen så kommer det mest troligt vara relaterat till sälj.

Vilket råd skulle du ge till någon som börjar med PR idag?

Det är svårt, väldigt svårt. Se till att du får rätt stöd och support när du sätter igång. Först måste du sätta upp en budget för att lyckas. Se till att du har de rätta resurserna och att du har cheferna med dig.

Jag tror att PR ändras lika snabbt som teknologin utvecklas eftersom PR och teknologi är väldigt nära besläktat. Allt har att göra med kommunikation idag. Du måste hålla ett öga på den senaste tekniken och identifiera var din målgrupp kommunicerar. Ta reda på varför, hur och var de kommunicerar, använd sedan teknologi för att delta i den konversationen.