Veckans stjärnbarnvakt - Kaja från Nacka

Denna vecka är Kaja från Nacka veckans stjärna. Hon har arbetat hos Nannynu! sedan februari 2017. Idag jobbar Kaja åt en familj i Nacka. "Vi är mycket nöjda med Kaja på alla punkter. Hon är pålitlig och mogen. Tar ansvar både för säkerhet och att barnen får kvalitativ tid", berättar familjen. Vi på Nannynu! tycker att Kaja gör ett exemplariskt jobb och vill därför lyfta fram henne som veckans stjärnbarnvakt.

Kaja är 18 år och bor i Nacka. Vid sidan av hennes barnvaktsjobb studerar hon sista året på estetik- och mediaprogrammet. När hon inte studerar så ägnar hon mycket tid åt sitt största intresse cykling. I övrigt tycker hon om att titta på filmer, syssla med grafisk design och vara med vänner. Läs intervjun med Kaja nedan.

Varför tycker du att det är kul att passa barn och jobba som barnvakt?

För mig känns jobbet på Nannynu inte som ett jobb utan som en del av min fritid. Att arbeta med barn ger mig mycket glädje eftersom barn är så fantasifulla, kreativa och positiva och det är kul att få ta del av det. Jag har lärt mig lika mycket av barnen som de har lärt av mig.

Jag tycker att det är kul att arbeta på Nannynu eftersom det är ett seriöst och välorganiserat företag som tar hand om sina barnvakter och kunder. Varje barnvakt har kontakt med en kontaktperson som kollar hur det går för en och om allt känns bra. Har man frågor ställer man dem till sin kontaktperson och man får alltid svar samma dag. Man känner sig trygg och omhändertagen.

Vad tycker barnen du passar om att göra?

Barnen tycker om att pyssla, spela brädspel, leka en massa olika lekar inomhus och leka ute - då spelar vi oftast fotboll.

Mitt största tips är att lyssna på barnen och höra vad de vill göra men att våga säga nej. Att ta hand om barn är ett stort ansvar och säkerheten är alltid viktigast. Det är bra att vara kreativ och hitta på nya saker att göra så att barnen alltid har kul. Det är också viktigt att barnen känner sig delaktiga i allt man gör. Ett annat tips är att ha en bra kommunikation med föräldrarna.

Nedan berättar veckans stjärnbarnvakt Kaja om hur en vanlig arbetsdag kan se ut:

Det börjar med att jag hämtar barnen på förskola/skola kl 15:30. Sedan åker vi hem. Oftast åker vi buss eftersom barnen brukar vara trötta och den korta bussresan får dem att vila, men ibland promenerar vi hem, vilket tar ungefär 20 minuter. Hemma börjar lekarna direkt. Antingen är det en ny lek som de behöver förklara för mig eller så är det mer traditionella lekar som kurragömma. Ibland har barnen med sig kompisar från förskolan/skolan och då leker vi alla tillsammans. Om barnen är hungriga förbereder jag mellanmål. Om vädret tillåter går vi ut och hoppar studsmatta eller spelar fotboll. Ibland vill även barnen kolla på film eller spela spel vilket de får göra från klockan 17:00. Ungefär klockan 18:00 kommer föräldrarna hem.

• Nacka