Dagens Medias och Netigates Marknadschefsbarometer Q3 visar: Idrotten drar vinstlotten 2014

Marknadscheferna öppnar plånboken när de stora idrottsarrangemangen som vinter-OS och fotbolls-VM står för dörren. Det visar resultaten från Marknadschefsbarometern som presenteras av Dagens Media i samarbete med Netigate. Ett annat intressant resultat är att skolan inte har någon större betydelse när marknadscheferna rekryterar till avdelningen. Engagemang och kreativitet har istället högst betydelse.

Undersökningen, som är den tredje för året, bygger på svar från 151 marknadschefer bland landets 600 största annonsörer. Annonsbudgeten hos de medverkande företagen motsvarar sammanlagt ca en tiondel av investeringarna i marknadskommunikation i Sverige.

Idag sponsrar 41% av företagen något idrottslag och/eller idrottsarrangemang och hälften av dessa överväger att öka sina investeringar i sponsring nästa år. Däremot påverkas inställningen till sponsring negativt av supporterbråk och läktarvåld.

- Vi ser att sponsringen ökar, men idrottsklubbar och arrangörer av idrottsevenemang har svårt att dra nytta av marknadschefernas personliga intressen. Speciellt tydligt är det när vi tittar på skidåkning, där sponsorer saknas trots ett stort intresse,  kommenterar Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Marknadschefsbarometern visar även att marknadscheferna inte lägger större vikt vid skola och utbildning vid rekrytering till avdelningen, utan egenskaper som engagemang, kreativitet och social förmåga är viktigare. Över 50% väljer att tillsätta tjänster på marknadsavdelningen genom rekryteringsföretag och egna kanaler.

- Marknadscheferna väljer mjukare värden när de rekryterar till marknadssidan. Men de är själva måna om sin utbildning – tre av fyra marknadschefer är universitetsutbildade och nästan var fjärde har dessutom en Masterutbildning i bagaget, fortsätter Lars Lindberg.

E-post:  lars.lindberg@netigate.se