Giro Pizzeria Napoletana på Sveavägen 46

Giro — topp 5 bästa pizzerian i norra Europa

I helgen delades 50 top pizza awards ut för första gången. Under prisutdelningen i New York listades de bästa pizzeriorna i världen utanför Italien baserat på flertalet kriterier som service, kvalitet, dryckesutbud och inredning. Som den enda pizzerian från Sverige nominerades Giro Pizzeria Napoletana till topp-5 bästa pizzerian i norra Europa.

På Giro Pizzeria Napoletana tillagas pizzorna med inspiration av napolitansk tradition vilket tar sig uttryck bland annat i jäsningsteknik, konstruktion och hantering av ugn. Giro är inspirerad av den klassiska napolitanska pizzan som har lagt grunden till en meny där både klassiker och egna varianter av pizzor serveras i en balans av tradition och nytänkande. Råvarorna på Giro är utvalda med stor omsorg och pizzornas bas utgörs av San Marzonotomater med sin karaktäristiska smak och fior di latte mozzarella.

”Det känns fantastiskt kul att vi är den enda pizzerian i Sverige som är nominerade” säger Gustavo Catenacci, en av grundarna till Giro Pizzeria Napoletana.

Giro har hyllats på flera håll tidigare i år. I januari utsågs Giro till Stockholms bästa pizzeria av den berömda matguiden Gambero Rosso. Följt av utmärkelsen röstades Giro fram av Facebookgruppen ”Italiani a Stoccolma” till sin favoritpizzeria, en grupp för italienare bosatta i Stockholm. Vid nomineringen av 50 top pizza awards har Giro, efter bedömning av ett tusentals pizzor av ett hundratals anonyma inspektörer, nominerats som topp-5 pizzerior i norra Europa tillsammans med bland annat Köpenhamnsrestaurangen Bæst.

"Den senaste tidens utmärkelser är verkligen ett bevis på att det arbete vi lägger ned och vår passion för att laga riktigt bra pizza är något som uppskattas både lokalt såväl som av våra internationella gäster" säger Gustavo.