Nobis Hospitality Group öppnar modernt hotellkoncept i Hagastaden

Nobis Hospitality Group öppnar modernt hotellkoncept i Hagastaden

26 april öppnar Nobis Hospitality Group Blique by Nobis, en hotellsatsning i växande Hagastaden. Den historiska byggnaden på Gävlegatan, från början arkitektritad av världsberömde Sigurd Lewerentz och nu omvandlad av Wingårdhs arkitekter, rymmer ett levande hotell om 249 rum, två restauranger, tre barer, innergård, eventlokaler och en takterrass med utsikt över Stockholm.

Blique by Nobis blir ett nav i kvarteret som växer fram där Vasastaden vävs samman med nya Hagastaden. Området är även känt som Stockholms galleridistrikt, där man ser fram emot att skapa en levande samlingsplats för kreativitet och kultur.

- På Blique by Nobis kan tillresta och stockholmare mötas i en miljö där arkitektur, design, konst, mode och musik har en central roll. Hotellet ska kännas som ett eget kvarter och bjuda in till kreativa möten, säger Lycke Ramel, Community Manager på Blique by Nobis.

Tillsammans med Wingårdhs, under ledning av Gert Wingårdh, har hotellets designkoncept växt fram. Designkonceptet är baserat på arvet från Lewerentz, där avskalat och stramt möter bearbetat och hantverksmässigt.

- Stora betongytor förstärks med råa material som stålplåt och metall. Mot den avskalade basen kontrasterar en hantverksmässig inredning. Här finns tidlösa designklassiker i trä och läder, material som blir vackrare med åren, säger Helena Toresson, uppdragsledande arkitekt på Wingårdhs.

De 249 rummen är välplanerade och yteffektiva. Bland dessa finns 58 Studios med pentry även avsedda för längre vistelser. Alla rum har tillgång till de 2220 kvadratmeter publika ytorna med två restauranger, tre barer och takterrass. På hotellet finns även flexibla event- och mötesmöjligheter, med 10 mötesrum samt en större eventlokal om 370 kvadratmeter i anslutning till hotellets innergård.

Restaurangerna serverar mat med inspiration från europeisk och asiatisk matkultur där grunden är välbalanserad och smakrik mat. Boketto, den större restaurangen, ligger i anslutning till innergården. Här erbjuds en social och avslappnad restaurangupplevelse i stilfull miljö. Takterrassen Arc, med oslagbar utsikt över Stockholm, bjuder på en urban naturupplevelse året runt. Här serveras sittande middag inomhus med fokus på skandinavisk fisk och skaldjur samt koreanskt. Utomhus serveras barmeny och törstsläckande drinkar, ofta med asiatisk twist.

För högupplösta bilder besök vårt pressrum:

För mer information vänligen kontakta:

Matilda Sjöberg, PR-koordinator Nobis Hospitality Group, matilda@nobis.se, 070 - 627 85 06

OM NOBIS HOSPITALITY GROUP

Nobis Hospitality Group är en av Nordens ledande koncerner inom hospitalitynäringen och innefattar kända varumärken så som Operakällaren, Café Opera, Stallmästaregården och designhotellen Nobis Hotel Stockholm, Nobis Hotel Copenhagen, Miss Clara, Hotel Skeppsholmen och Hotel J.

OM KVARTERET BLÄSTERN 14

Blique by Nobis är en del i utvecklingen av fastigheten Blästern 14, på initiativ av fastighetsägaren Kungsleden. Projektet sker i samarbete med Sweco, husarkitekter med ansvar över kvarterets ombyggnation, samt Forsen, projektledare.

Matilda Sjöberg

PR Konsult Nobis Hotel Palma