Storpublik under Stora Nolias första dag

Det kom storpublik till första dagen av årets Stora Nolia, Sveriges största årliga besöksmässa lockade hela 14 665 personer.

– Det är väldigt bra siffror och visar att vår mötesplats står stark, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Det blev en stor tillströmning av besökare då årets Stora Nolia öppnade i Piteå under lördagen. Hela 14 655 personer kom till mässans första dag.

– Det känns väldigt tillfredsställande nåt ett så bra resultat redan första dagen. Det är i paritet med de antal besökare som kom förra gången mässan öppnade i Piteå och nu jobbar vi vidare mot att nå över 100 000 besökare under mässans alla dagar.Då slår vi resultatet i Umeå förra året, säger Tommy Abrahamsson.

Ett nytt inslag i år är Wine and beer tasting och där ölexperten Gustaf Ahlin, från Bryggerikällaren i Piteå, var nöjd med den första dagen. Han konstaterar att de haft fullt med folk hela dagen.

– Det har gått klart över förväntan, säger Gustaf Ahlin.

Under dagen hölls både visning av annorlunda, Star Wars-inspirerad hemslöjd, en hundrasparad och talangtävlingen Stjärnskott är en rikstäckande artisttävling för barn och ungdomar upp till 16 år, Deltävlingen på Stora Nolia vanns av Isak Uddström, 12 år, från Piteå.

Han berättar att han var nervös under omröstningen, men är glad över att ha vunnit.

– Det känns jättekul, säger Isak Uddström.

Tommy Abrahamsson
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställande företag varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå