Tekniktätt på Stora Nolia med bland annat snöskotrar och multiskopor

Årets Stora Nolia visar upp en bredd av sällan skådat slag när det gäller teknik och motor. Här finns allt från borrar, båtar och bilar till multiskopor och lantbruksmaskiner. Den gångna säsongen slogs försäljningsrekord i antal nya snöskotrar och Stora Nolia anses av Snöfo, Sveriges Snöfordonleverantörer, vara av huvudaktörerna i landet när det gäller att hitta nya kunder.

Det är tekniktätt på årets Stora Nolia. Trots att vädret vädrar värme är mässan en viktig plats att visa snöskotrar på. Det är inte minst intressant då det slogs försäljningsrekord i nya snöskotrar den gångna vintersäsongen med 9799 nyregistrerade snöskotrar. En av anledningarna till framgången är ny teknik.

– Den tekniska utvecklingen gällande snöskotrar har gått fort framåt de senaste åren. En stor del av utvecklingen har fokuserats på att få dem tystare och betydligt bränslesnålare, säger Jan Andersson, ordförande i Sveriges Snöfordonleverantörer Branschförening – Snöfo och vd för BRP Sweden AB.

Bland flera skoterutställare på plats har BRP Swedens en av de största montrarna. Nere vid vattnet har de med sig ett 40-tal maskiner ur hela sortimentet: Lynx och Ski-Doo snöskotrar, Can-Am fyrhjulingar och roadsters samt Sea-Doo vattenskotrar. Under första helgen gästas montern dessutom av Northern Light Films och Olle Olsson från Gymkhana Dift med en av Europas grymmaste driftbilar.

– Här får alla besökare möjligheten att uppleva motorgodis för alla säsonger med något för alla motorintresserade, säger Daniel Andersson, marknadskoordinator på BRP Sweden.

Han ser två tydliga trender inom powersport.

– Vintertid är det långa maskiner för friåkning i djup snö som gäller, men den hetaste trenden den här årstiden är vattenskoter där intresset exploderat, säger han.

För många näringsidkare, exempelvis fjällanläggningar och safariföretag, har det växande intresset för snöskoterkörning dessutom inneburit fler besökare och ökade intäkter. Per Johansson, vd för Snöfo, berättar att Stora Nolia är en av huvudaktörerna i landet där det går att visa upp sina produkter och hitta nya kunder och kundgrupper.

– En snöskoter är mycket mer än enbart ett transportmedel. Snöskotern innebär frihet, möjlighet att komma ut i väglöst land, fantastiska naturupplevelser, social gemenskap och mycket mer. Snöskotern är en livsstil helt enkelt och branschen är rolig eftersom den verkar vara oberoende av konjunktur, säger han.

Per Johansson ser också hur fyrhjulingar, eller ATV som de också benämns, blivit en allt mer mogen produkt.

– I dag finns side by side-modeller och det finns ensitsiga med skyddsbåge. Förr användes den nästan enbart av kraftbolag i linjearbete, nu kan den ersätta den lilla traktorn i jordbruket. En stor fördel är det låga marktrycket, säger Per Johansson.

Men det finns mycket mer än snöskotrar att avnjuta på Stora Nolia. Här finns vedmaskiner, lantbruksmaskiner och redskap. Norrmaskiner kommer med en mängd maskiner inom dessa, men också andra segment.

– Vi kommer att visa mycket, bland annat John Deeres hela program. Nytt för i år är Merlos teleskoplastare, säger Henrik Lindgren, vd på Norrmaskiner.

Företaget Cornu Vingen AB kommer till mässan för att visa upp sin uppfinning med samma namn. Med dessa vingar kan man göra en vanlig skopa till en Multiskopa. Det enda som behövs är att man bultar eller svetsar fast vingarna på skopans gavel. Vingarna går sedan att få med mekanisk eller hydraulisk manövrering.

För två år sedan var Porsche med för första gången på Stora Nolia, det är de även i år.

– Den medförde ett enormt intresse för våra produkter, inte bara under mässan utan även efteråt, säger Johan Kriström på Porsche Center Norr.

Självklart finns det även flera företag som säljer båtar med på mässan, bland annat tillverkaren Persson Båt från Adak, där tredje generationen Persson tillverkar fritidsbåtar, numer i plast, men där varje ny båtmodell än i dag föds ur ett träbåtsoriginal.

Lars Olovson, projektledare, Stora Nolia
+46(0)90-16 34 05
+46(0)70-510 73 58
lars.olovson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå