Neuroendokrina tumörer: Nya data bekräftar vikten av tidig upptäckt

Neuroendokrina tumörer, NET, drabbar cirka 500 personer i Sverige per år. Trots att cancerformen är lika vanlig som livmoderhalscancer är kunskapen inom vården mycket begränsad, något som leder till att sjukdomen ofta upptäcks i ett alltför framskridet skede. Vid den pågående europeiska cancerkongressen i Amsterdam presenteras data som bekräftar vikten av tidig upptäckt.

– Det är tyvärr inte ovanligt att det hinner gå fem år från de första sjukdomstecknen till att patienten får sin diagnos, säger professor Kjell Öberg, expert på området. Då har cancern ofta redan hunnit sprida sig.

I Sverige diagnostiseras omkring 500 personer per år med någon form av neuroendokrina tumörer, NET, lika många som drabbas av livmoderhalscancer. Men trots det stora antalet patienter är NET fortfarande en okänd sjukdom, vilket leder till att såväl patienter som läkare riskerar att missa tidiga varningssignaler.

Om NET upptäcks tidigt kan sjukdomen behandlas kirurgiskt, men för patienter med spridd cancer är operation inte tillräcklig. Då krävs medicinsk behandling för att stävja den onormala hormonproduktionen, lindra symtomen och bromsa tumörtillväxten. Läkemedlet Sandostatin LAR ingår i standardbehandlingen för att lindra symtom som svåra diarréer och besvärande hudreaktioner (så kallad flush), samtidigt som det bidrar till att blockera tumörernas tillväxt.

Vid den nu pågående europeiska cancerkongressen ECCO-ESMO-ESTRO i Amsterdam presenteras data som ytterligare bekräftar vikten av tidig upptäckt. Man vet sedan tidigare att Sandostatin LAR förlänger tiden utan tumörtillväxt signifikant, men man har också kunnat konstatera att graden av det som kallas HL, Hepatic Tumor Load, har betydelse för hur verksam behandlingen kommer att vara. Genom en långtidsuppföljning med röntgen har forskarna visat att patienter med en av de vanligaste formerna av NET, så kallad midgutcarcinoid, med låg HL är mer mottagliga för behandling med Sandostatin LAR. Resultaten talar också för att behandling med Sandostatin LAR påtagligt ökar sannolikheten för att HL-värdet ska förbli lågt. Av de patienter som uppvisade lågt HL vid studiens start hade hälften fortsatt lågt värde vid långtidsuppföljningens sista utvärdering, vilket kan jämföras med var fjärde bland de patienter som fick placebo. (1)

– Det här adderar till en redan omfattande kunskapsmassa om hur viktigt det är att upptäcka och behandla NET i tid, säger Kjell Öberg som är en internationellt erkänd auktoritet på området. Tyvärr är det en alltför liten andel av läkarkåren som har tagit till sig av den här kunskapen, och konsekvensen blir att vi missar chansen att ge patienterna bästa möjliga förutsättningar att kunna leva med sin sjukdom.

Vid ECCO-ESMO-ESTRO i Amsterdam presenteras samtidigt data från en annan studie (2) som visar att Sandostatin LAR i kombination med ett annat läkemedel, den så kallade mTOR-hämmaren Afinitor, är verksamt vid behandling av avancerade neuroendokrina tumörer, oavsett om de primärt finns i bukspottkörteln eller inte.

Fakta om Sandostatin
Sandostatin är en så kallad somatostatinanalog. Somatostatin är ett kroppseget hormon som kontrollerar produktionen av tillväxthormoner och hormonliknande ämnen (peptider). Vid NET kan så stora mängder bildas att somatostatinet inte räcker till. Sandostatin har en liknande dämpande verkan på hormonutsöndringen som naturligt somatostatin men med kraftfullare och längre effekt.

Läkemedlet är godkänt för att lindra svåra hormonutlösta symtom från neuroendokrina tumörer i mage och tarmar och bukspottkörteln och för behandling av den ovanliga sjukdomen akromegali (jätteväxt). Sandostatin ges som injektion.

Sandostatin har undersökts i över 600 kliniska studier och är föremål för fler än 6 000 vetenskapliga artiklar i referentgranskade publikationer. Sandostatin introducerades för 25 år sedan och är med en miljon patientår den mest studerade och mest förskrivna somatostainanalogen någonsin.

Sedan 2012 finns Sandostatin i en ny beredning som tack vare bättre suspendering av mikropartiklar och högre viskositet gör lösningen mer lättflytande samt underlättar blandning och administration.

Fakta om Afinitor
Afinitor (everolimus) är en tablett som tas en gång om dagen. Läkemedlet är en så kallad mTOR-hämmare och påverkar cancercellerna på flera sätt. Näringstillförseln till tumören stryps, ämnesomsättningen minskar och cancercellernas möjligheter att dela sig blockeras. Afinitor är redan godkänt för behandling av spridd njurcancer samt för spridd hormonpositiv/HER2-negativ bröstcancer.

1. Placebo-controlled, double-blind, prospective, randomized study on the effect of octreotide LAR in the control of tumor growth in patients with metastatic neuroendocrine midgut tumors (PROMID): Results of long-term radiological follow-up

2. Everolimus in combination with octreotide LAR as the first-line treatment for advanced neuroendocrine tumors: efficacy data in pNET and non-pNET patients: I.T.M.O. (Italian Trials in Medical Oncology) group

• european cancer congress 2013
  • somatostatinanalog