Curcumin modulerar kroppens immunsvar och stärker immunförsvaret

Forskningen på aktiva substanser från växtriket och traditionell läkemedelskonst har länge varit en viktig källa för naturläkemedel och kosttillskott med flera positiva effekter. En av de mest populära aktiva substanserna inom kosttillskott/functional food är curcumin som kommer från gurkmeja, som visat sig modulera och stärka immunförsvaret. Curcumin kan hjälpa kroppen att försvara sig mot infektion från tex bakterier och virus såsom Coronavirus.

Curcumin, den mest aktiva delen av gurkmeja är känd för att motverka uppkomst av inflammation samt vara anti-inflammatorisk och därmed stärka immunförsvaret. Curcumin interagerar med många olika delar av kroppens immunförsvar både på;

1.cellnivå (bland annat makrofager, T-celler och B-celler)

2.komponenter som ingår i kroppens egna försvar (reducerar mängden pro-inflammatoriska cytokiner såsom bland annat IL-1, IL-6 och TNFalpha och olika transkriptionsfaktorer såsom nedreglering av NF-kB och AP-1).

COVID-19 infektion har visat sig öka mängden pro-inflammatoriska cytokiner såsom bland annat IL-1b och IL-6 och dessutom leda till aktivering av NF-kB. Då curcumin minskar mängden pro-inflammatoriska cytokiner och ned reglerar NF-kB skulle curcumin kunna ha en positiv inverkan. Detta måste dock konfirmeras med vetenskapliga studier.

Utöver detta finns det, som vi rapporterat tidigare, ett antal studier som visar att curcumin även kan hjälpa mer direkt vid virusinfektioner inklusive influensavirus genom att påverka nybildande av virus.

Curcumin har visat sig ha positiva effekter vid flera sjukdomar på grund av sin pro-och anti-inflammatoriska effekt såsom ledvärk, hjärta kärlsjukdomar, diabetes, lever skyddande samt inflammatoriska mage/tarm sjukdomar. Till skillnad från många anti-inflammatoriska läkemedel har curcumin inte visat sig ha några signifikanta biverkningar.

Intresset för curcumin och dess positiva effekter är stort och det finns 67 pågående kliniska studier och 100 studier som rapporterats som slutförda till ClinicalTrials.gov. Ett organ till vilka de flesta kliniska studier rapporteras.

Till följd av gurkmejas potential har försäljning av gurkmeja rot till Europa ökat upp till 300%. November till januari är normala skördetiden för gurkmeja i Indien. En producent som sålde 300 kg gurkmeja rot per dag i februari rapporterade att han sålde 3 ton per dag i mars månad. En mycket stor ökning mot normalt.

De flesta publikationer både vetenskapliga och populär vetenskapliga nämner att användning av curcumin är begränsad beroende på dåligt upptag i kroppen och att curcumin skulle få ökad användning inom många områden om man lyckas få bättre upptag.

Dot Shot är världens första flytande Gurkmeja (curcumin) dryck baserad på vattenlöslig gurkmeja för bättre upptag och effekt. Dot Shot har ett upptag i kroppen upp till 39 gånger högre än övriga gurkmeja produkter på marknaden är kliniskt verifierad i en oberoende studie, vilket innebär en stor potential för Dot Shot.

Pharma Way genomför en nyemission under mars månad vilken förväntas öka bolagets kassa med 15 miljoner kronor och därmed säkra fortsatt expansion.

Referenser:

1.Molecules 2018, 23, 2778

2.ECR_14.2_117-22

3.Int. J. Mol. Sci. 2019, 20, 1912

4.FASEB Journal vol 33, 8866

5.J Biol Regul Homeost Agents. 2020 Mar 14;34(2)