Månadens recept i juli 2009: Saltbakad färskpotatis

Månadens recept i juli 2009: Saltbakad färskpotatis

Sveriges främsta kockar presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Månadens recept i juli 2009 presenteras av Andreas Hedlund. Alla bilder och recept är fria för publicering.

Sommar med färskpotatis och grillat

Äntligen sommar och då vill vi laga mat och äta ute. Här har Andreas Hedlund skapat en enkel rätt med saltbakad potatis med inspiration från Kanarieöarna. Han älskar bakad potatis eftersom bakningen bevarar potatisens smak. Förbered gärna salsan, vitlökssåsen och persiljesmöret dagen innan så kan du bara koppla av och njuta när maten ska grillas och ätas.

Saltbakad potatis med grillad fläskkarré, persiljesmör, vitlökssås och tomatsalsa

4 portioner

600 g färskpotatis, till exempel sorten Solist

grovsalt

600 g fläskkarré

salt och peppar

100 g smör

1 knippe persilja

1 vitlöksklyfta

salt

2 dl creme fraiche

2 vitlöksklyftor, finrivna

salt och svartpeppar

4 röda tomater

1 röd lök, hackad

1 knippe koriander, grovhackad

salt och peppar

olivolja

Täck potatisen med grovsalt, baka i ugn på 200 grader tills den är klar, cirka 20 min.

Krydda och bryn fläskkarrén och baka på 90 grader tills innertemperaturen är 70 grader.

Skiva upp och grilla.

Hacka persilja och mixa med vitlök och smör. Smaka av med salt.

Smaka av creme fraichen med salt, peppar och vitlök.

Hacka allt till tomatsalsan, smaka av med salt, peppar och olivolja.

Tips! Om du vill ha en riktigt illgrön färg på persiljesmöret. Lägg persiljan i lite 60-gradigt vatten och mixa den riktigt länge, sila av vattnet och mixa persiljan igen med rumsvarmt smör och vitlök.

Andreas Hedlund är kökschef på Pontus Group i Stockholm. Andreas har arbetat som kock sedan 1990 och 2002 vann han Årets Kock. Andreas älskar potatis och odlar gärna själv när han får möjlighet. Han tycker att potatisen borde uppskattas mer som en primör snarare än en basråvara.

Fakta och tips om potatis i juli bifogas.

För mer information, kontakta Jens Eriksson, jens.eriksson@merpotatis.nu eller ring 0705-9457 32

Månadens recept är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Potatis och några av Sveriges främsta kockar. Mästerkockarna presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Syftet är att väcka intresse och lust att laga mat med potatis. Aktiviteten är en del av projektet Merpotatis.nu som finansieras med stöd från Europeiska Unionen och Lantbrukarnas riksförbund . www.merpotatis.nu