Månadens recept i oktober - Perfekt klyftpotatis

Månadens recept i oktober - Perfekt klyftpotatis

Receptmakare: Kristofer Franzén
Foto: Björn Tesch

– Jag tycker kombinationen av rosmarin och potatis är mer storartad än tomat och basilika, säger receptmakaren Kristofer Franzén, som är passionerad korvmakare och nybliven grisägare. Genom att först koka potatisen lätt och sedan använda ugnens grillfunktion blir potatisklyftorna perfekta. Servera gärna till en hemgjord korv eller en grillad biff och en enkel grönsallad. Det här är ett av bidragen som tog sig till final i Årets Potatisstjärna som anordnades av Svensk Potatis och Taffel.se.

Perfekt klyftpotatis för 4 personer
12 medelstora potatisar, gärna Melody
1 dl olivolja
1 tsk flingsalt
½ tsk grovstött svartpeppar
2-3 msk repade färska rosmarinblad

Sätt ugnen på 200°C. Koka upp vatten i en kastrull. Skala potatisen och dela varje potatis i 6 klyftor. Sjud potatisen i 5 minuter. Fiska upp och låt ånga torrt i durkslag någon minut.

Lägg potatisen i en ugnsfast form av metall. Ringla över olivoljan. Vänd runt. Lägg potatisklyftorna med eggen uppåt. Strö över flingsalt och svartpeppar. Strö över rosmarin Sätt in potatisen i ugnen 25 minuter. Sätt på grillen 5 minuter tills potatisarna har perfekt yta. Sätt ugnsluckan på glänt medan resten av maträtten blir färdig.

Tips! Laga potatis med andra smaker. Krydda med olivolja och lagerblad eller saffran och chili så får du en annan smak på potatisen. Prova själv med olika färska örter och kryddor.

För mer information, kontakta AnnaKarin Hamilton, annakarin.hamilton@merpotatis.nu eller ring 0705-34 90 63

Månadens recept är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Potatis och Taffel.se. Vinnare har utsetts i tävlingen Årets Potatisstjärna som arrangerades av Taffel.se och Svensk Potatis. Kockarna presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Syftet är att väcka intresse och lust att laga mat med potatis. Aktiviteten är en del av projektet Merpotatis.nu som finansieras med stöd från Europeiska Unionen och Lantbrukarnas riksförbund . www.merpotatis.nu