Månadens recept november - Potatispanna med ägg

Månadens recept november - Potatispanna med ägg

Potatispanna med ägg

Bild: Svensk Potatis

Inventerade ett gammalt arkiv för potatis och fann där en skrift från 1982 som heter ”Banta med potatis” av Lillemor Broström utgiven av Allerbok. Det är en helt underbar samling av goda potatisrätter med många tips om hur man bäst ska tillaga och njuta av potatis. Många av recepten använder sig av kokt potatis som har många hälsoeffekter. Det har visat sig att kall potatis innehåller resistent stärkelse som bidrar till en lugnare mage och god bakterieflora, även efter att den värmts upp igen finns dessa egenskaper kvar.
Själv provade jag en ”gammal goding” som lätt glöms bort att tillaga i form av en potatispanna med ägg. God och enkel lunchrätt. Bara se till att ha kokta potatisar i kylskåpet.

Potatispanna med ägg
1 person

150 g potatis, kokt
½ st rödlök, hackad
1 st ägg
1 msk persilja
matfett att steka i
salt & peppar

Tillagning:
1 Smält lite matfett i en teflonpanna och täck botten med skivad, kokt potatis. Låt potatisen bli varm och få lite färg.
2 Skala och hacka den röda löken och strö den över potatisen.
3 Knäck ägget och häll ner i pannan bredvid potatisen och löken. När ägget stelnat strö över persilja och lägg upp på fat.
4 Servera gärna med rödbetor och knäckebröd och en god ost.

Kontaktperson: AnnaKarin Hamilton, annakarin@svenskpotatis.se 0705 – 34 90 63