Ordförande provar OPD dieten - Only Potatoe Diet - under 14 dagar

Ordförande provar OPD dieten - Only Potatoe Diet - under 14 dagar

Vår ordförande i Svensk Potatis, Lars Elofson, har efter moget övervägande beslutat sig för att prova att äta endast potatis, med lite matfett, under en tvåveckors period. Alla de dieter med olika bokstavskombinationer som lanserats under de senaste åren och som mer eller mindre alla slår mot potatisätande gör att vi vill visa att det går att förbättra sina värden och gå ner i vikt med att äta endast potatis under en period. Potatis är ett högvärdigt livsmedel med lågt kaloriinnehåll som passar alldeles utmärkt i en bantningsdiet. Vi menar vidare att man kan klara sig på endast potatis om man lägger till lite fett.

Lars Elofson kommer att mäta följande värden:

Blodsockerhalten
Kolesterolet
Blodfetter
Blodtryck
Blodvärde

Samt naturligtvis även väga sig.

Starten sker på fredag den 7 september 2012 med invägning och provtagning på Båstad/Bjäres Läkarpraktik.  Avslutning av potatisdieten sker 14 dagar senare den 21 september.

En diet bestående av enbart potatis är något som vi ändå inte rekommenderar. Det vi gärna vill  rekommendera är en diet som består av huvudsakligen potatis men med tillägg av annan mat. Följ oss vidare på vår hemsida www.svenskpotatis.se där vi kommer presentera fler kalorisnåla och goda recept med potatis.

Vi har valt att kalla dieten för det engelska namnet då vi hoppas att detta slår väl ut och blir vår nästa diet som många kommer att följa. Det vi i förlängningen av denna diet återkommer med är en diet som består av huvudsakligen potatis men med tillägg av annan mat.

Följ gärna Lars potatisätande och hur han mår via facebook: Svensk Potatis, ”Gilla” via vår hemsida för att läsa om utvecklingen.

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att informera och marknadsföra potatis. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter. En styrka i organisationen är att vi har medlemmar från såväl odling som förpackare/handlare.Detta spektrum ger organisationen en bred och stabil grund, med hög kompetens och god förankring i hela branschen.