Sabis bärgar guld till Sverige

Sabis bärgar guld till Sverige

Under onsdagen avgjordes Culinary Olympics, i Tyskland, där Team Sabis från Stockholm tog hem det totala guldet i kategorin Community Catering. Totalt tävlade 15 internationella lag i klassen och Sabis Guld är det första svenska någonsin i denna klass. Redan under lördagen vann laget ett individuellt guld som också placerade dem i finalen om det totala guldet.

– Vi, laget med kollegor, har känt oss oerhört stolta och nöjda över vår individuella guldmedalj, men att få det totala guldet slår allt vi vågat drömma om. Detta betyder att vi lagar mat av mycket hög klass och serverar bäst lunch av alla de internationella lagen, säger en lycklig Natasa Hodic Jansson, kökschef för laget.

”The Nordic Garden” – trerättersmenyn som laget tävlat med bestod av en kall jordärtskockssoppa till förrätt, ett val av lättrökt lax med granskott alt. savoykålslindad älg eller kantarellfylld potatisroulad med lingon till varmrätt samt en malt- och chokladtryffelkaka med vinbärsmousse till efterrätt. Till detta serverades varma och kalla tillbehör.

– Vi lyckades presentera en tydlig och fräsch nordisk meny med spännande smaker, säger Marcus Ekman, projektledare för Sabis satsning. Råvarornas smakkombination t.ex. lax med granskott och dill visade sig vara mycket uppskattat. Välarbetade detaljer med hög finish, presenterat på ett trevligt sätt, var andra aspekter som jag tror gav oss de höga poängen. Domarna har även uttryckt att vi hade en väldigt bra kommunikation i teamet, avslutar Marcus.

Förutom Natasa bestod det vinnande Team Sabis av Rickard Lundberg, Mikael Wilén och Jens Paulsson samt Roger Carlsson.

I kategorin Community Catering gäller det att laga god mat av bra råvaror till många människor inom en budget på 3,50 €/person. Laget bedöms för hantverk, ledarskap, och hygien i köket. För att få maximalt med poäng gäller även att kockarna utstrålar harmoni och glädje. Menyn ska bestå av en soppa till förrätt, en varmrätt – gästens val av fisk, kött eller vegetariskt, en salladsbuffé och en dessert. Det deltagande laget har möjlighet att vinna två guld – ett individuellt och ett för hela kategorin Community Catering.

För komplett meny och mer info – besök Team Sabis (www.sabis.se.)

För ytterligare information;
Marcus Ekman, driftschef Sabis