Kemikalieklok och Rädda Maten vinnare på Spark Accelerator Demo Day

I fredags gick Demo Day av stapeln - kulmen av Spark Accelerator, det åtta veckor långa program som Science Park drivit under hösten. Under kvällen fick deltagarna från Acceleratorprogrammet pitcha sina affärsidéer för allmänheten, investerare och en expertjury.

I åtta veckor har affärsutvecklarna på Science Park arbetat intensivt med 12 bolag och entreprenörer som är redo att ta sitt företagande till nästa steg. Under fredagens Demo Day var det upp till bevis för entreprenörerna, då de fick pitcha sina affärsidéer inför en expertjury och publik bestående av bland annat investerare från Jönköpings län. Under eventet medverkade dessutom Sofia Franzén från Drivhuset i Malmö. Hon berättade om sin resa med startup:en Owegoo och var även en av jurymedlemmarna under kvällen.

Vinnarna

De entreprenörer som av juryn bedömdes ha den bästa kombinationen av en stark pitch, skalbar affärsidé, entreprenöriellt driv och stora framsteg sedan Acceleratorprogrammets början tilldelades utvecklingspengar för att kunna ta företaget till nästa nivå.

Therese och Richard Birath från Kemikalieklok vann 50 000 kr till sin digitala plattform vars mål är att göra förskolor giftfria. Idén bygger på att det ska bli lättare för förskolor att giftminimera verksamheten samtidigt som det i sin tur blir lättare för föräldrar att hitta giftfria skolor till sina barn.

- Oavsett om vi hade vunnit pitchen eller inte så har vi verkligen lärt oss att se Kemikalieklok ur ett växande företagsperspektiv och identifiera en del fallgropar. Så någonstans har vi blivit duktiga på att analysera kund och marknad. Ord jag knappt använde innan. Acceleratorprogrammet har gett oss affärsmässig struktur på företaget och hjälpt oss höja blicken, säger Therese Birath.

Vinnare av 40 000 kr blev Anna-Lotta Svensson med sitt idé Rädda Maten, en digital plattform som ska minska matsvinnet hos restauranger. Detta görs genom att via en app erbjuda överbliven mat till ett rabatterat pris.

- Jag är så glad jag fick chansen att vara med i Acceleratorn. Jag utvecklades som entreprenör och fick ett otroligt bra stöd från Science Park, säger Anna-Lotta Svensson.

• science park jönköping
  • spart accelerator