Nablus är en av de tävlande i årets SM i mathantverk

Var fjärde tävlande i SM i Mathantverk 2018 kommer från Skåne

När SM i Mathantverk går av stapeln den 17-18 oktober, är en av fyra tävlande från Skåne.

- Vi är väldigt stolta över att så många bidrag kommer från Skåne, och hoppas på många medaljer. Här uppskattas antalet småskaliga livsmedelsföretag nu till runt 800 och Skånes många gårdsbutiker, saluhallarna som poppar upp, samt Smaka på Skånes exponeringskoncept för butiker gör att mathantverket har blivit mer synligt och tillgängligt för konsumenter de senaste åren, säger Jannie Vestergaard, verksamhetsledare på Livsmedelsakademin/Smaka på Skåne.

Skåne är Sveriges skafferi – naturligt och fyllt av äkta passion

De skånska råvarorna och hantverket i kombination skapar stolthet och identitet. Bakom varje smakupplevelse finns det eldsjälar som brinner för sina produkter. Mathantverkarna finns överallt - på landsbygden och i städerna. Deras helhjärtade passion för den skånska maten och dryckerna bidrar till att forma Skåne som kulinarisk region. Liksom den skånska terroiren. Det milda klimatet, den bördiga myllan och hav i tre väderstreck skapar unika förutsättningar. Få ställen i världen har så många olika smaker och råvaror i världsklass på så liten yta. Här finns dessutom en otrolig mångfald, som för med sig influenser och innovationer till mathantverket. Flera av de tävlande har koppling till andra kulturer.

- Mathantverk har aldrig varit så hett som nu. Konsumenter vill ha äkta och ursprungligt, lokalt och hållbart. Turister söker det unika för platsen, förankrat i historien och det lokala mathantverket. Skåne har en enorm potential för världens kulinariska turister att upptäcka, säger Jannie Vestergaard.

Mathantverk: Mathantverk skapar unika produkter med rik smak, hög kvalitet och tydlig identitet. Dessa tillverkas av i huvudsak lokala råvaror som förädlas varsamt, i liten skala och ofta på den egna gården. Kännetecknet för mathantverk är att människans hand och kunnande är med i hela produktionskedjan. Detta ger hälsosamma produkter utan onödiga tillsatser, produkter som går att spåra till sitt ursprung. Mathantverket lyfter fram mat med tradition, vidareutvecklar metoderna och skapar innovativa produkter.

SM i Mathantverk är en produkttävling öppen för mathantverksproducenter från Sverige och övriga Norden. Arrangör för tävlingen är Eldrimner som anordnat tävlingen årligen sedan 1996. Tävlingen har som syfte att stötta och inspirera mathantverkare i sin produktutveckling samt att öka kännedomen om och efterfrågan på mathantverk.

Se de skånska deltagarna i bifogad PDF.

För ytterligare information, kontakta verksamhetsledare på Smaka på Skåne, Jannie Vestergaard, tlf. 0727-34 85 44

Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster.Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen.Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se