Livsmedelsakademin utser Charlotta Ranert till festivalchef för Skånes Matfestival

En inspirerande innovatör med passion för mat. En hängiven förespråkare för skånsk matkultur. Nu projektanställs Charlotta Ranert, VD på Pink Chili Consulting Group, som chef för Skånes Matfestival:
– Det känns otroligt spännande att få vara med och genomföra denna unika satsning från idé till verklighet.

Charlotta Ranert har mångårig erfarenhet av projekt med fokus på mat- och måltidsupplevelser i Öresundsregionen. Hon är initiativtagaren till Älska Mat, har utvecklat kvalitetsnivån på maten under Malmöfestivalen och tillsammans med Anna Blomqvist ansvarade Charlotta för matstrategin under Eurovision song contest-veckan i Malmö förra året. Teamarbetet fortsätter under Skånes Matfestival med Anna Blomqvist som matfestivalkoordinator.

Festivalen sker helgen den 23-25 maj i Brösarp och har ambitionen att rymma både interaktivitet, innovation, mångfald och kunskapshöjande aktiviteter - allt med maten i fokus.

– Det här blir en fantastisk utomhusfestival som samlar hela mat-Skåne på en och samma plats under tre intensiva dagar. Jag ser fram emot att tillsammans med Livsmedelsakademin och Smaka på Skåne fylla festivalen med ett utbud och program, säger Charlotta Ranert som även ser dagarna som en möjlighet att sammanföra Skånes småskaliga producenter, etablerade livsmedelsföretag och mathantverkare.

– Vi kommer att ha aktiviteter och utbud som lockar både matintresserade skåningar och turister. Samtidigt blir det en viktig mötesplats för branschen och egentligen för alla som är med och driver den gastronomiska utvecklingen framåt i Skåne.

Idag är Skåne Sveriges främsta landskap när det gäller matproduktion. Förutom större etablerade livsmedelsföretag är omkring 800 småskaliga producenter och mathantverkare aktiva i regionen. Charlotta Ranert är, tillsammans med Anders Cederberg, gästgifvare på Brösarps Gästgifveri & SPA, festivalens initiativtagare. Hon berättar om drivkraften att initiera och utveckla satsningar där maten står i centrum:

– Det är fantastiskt att få vara med och lyfta Skåne, Sveriges främsta matlandskap. Vi har allt att vinna på att visa upp den kunskap och passion som finns här.

Mer om Skånes Matfestival
När?
23-25 maj 2014
Var? Brösarp
Inbjudan till informations- och pressträff: Delar av festivalens program och innehåll kommer att presenteras på plats i Brösarp den 30 januari 2014. Särskild inbjudan kommer.

Följ oss på Facebook och på vår webb.
För mer information kontakta:

Charlotta Ranert, chef för Skånes Matfestival, 0737-181318
charlotta.ranert@livsmedelsakademin.se

Jannie Vestergaard, verksamhetsledare, Smaka på Skåne, 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Skånes Matfestival arrangeras av
Livsmedelsakademin/Smaka på Skåne.
Initiativtagare är Anders Cederberg, gästgifvare på Brösarps Gästgifveri & SPA och Charlotta Ranert. Skånes Matfestival kompletterar Matrundan som årligen arrangeras på Österlen i slutet av maj. Finansieringen sker delvis via Länsstyrelsen, och genomförandet sker genom strategiska samarbeten.

Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster. Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen. Vår verksamhet är organiserad i det övergripande området Samverkan & Framtid och de fem verksamhetsområdena Innovation & Entreprenörskap, Jobb & Karriär, Måltidsglädje, Smaka på Skåne och Livsmedelsförpackningar. Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se.