Skåne lyfts som kulinarisk frontregion på Nordens största matfestival

Skåne lyfts som kulinarisk frontregion på Nordens största matfestival

Hela åtta restauranger, nio producenter och sex dryckesproducenter samlas när Smaka på Skåne tar skånska smaker över sundet. Under helgen 24-25 augusti kommer Nordic Taste, som en del av Copenhagen Cooking, ge köpenhamnare och besökare en variationsrik smakupplevelse. I år står det klart – Skåne är Københavns Køkkenhave.

Efter en intensiv period där restauranger och producenter har samarbetat är förberedelserna klara inför helgen.

– Det känns som om danskarna generellt sett är nyfikna på svenska smaker. Det märktes redan förra
året då vi utöver restaurangernas menyer gjorde succé med smakprover och produkter på matmarknaden. Flera producenter och odlare har regelbundna beställningar från Danmark, säger Anna Eklund som håller i trådarna för Smaka på Skånes medverkan som sker i samarbete med Tourism in Skåne.

En generös och variationsrik matkorg med allt från vaktelägg och vildandsbröst till lakritspulver och skånsk spetskål har inspirerat flera av restaurangernas menyval.

– Att se samarbetet mellan odlare, producent och restaurang är en vinst i sig, säger Anna Eklund som menar att deltagandet är ren kompetensutveckling.

– Att veta hur och var skånsk getost produceras är värdefullt för alla som arbetar med mat och som brinner för att utveckla det skånska köket. Lokala, närproducerade råvaror är kärnan i utvecklingen som kulinarisk frontregion. Jag känner mig stolt över de menyer, smaker och upplevelser som vi kommer bjuda på i år.

Medverkande restauranger med menyer: Drakamöllan Gård, Abbekås Hamnkrog, Dannegården, Elisefarm Golf Club, Skanörs Fiskrögeri, Grand Hotel i Lund, Bloom in the Park, Skånska Skafferiet

Medverkande producenter: Kolsvart, Olinge Utegrisar, Bonnarps Hjortgård, Nablus Mejerier, Bjärefågel, Goagård, Larsviken, Vånga 77.1, Skånes vaktlar

Medverkande producenter – drycker: Lundabryggeriet, Hällåkra Vingård, Helsingborgsbryggeriet, Vånga 77.1, Spirit of Hven - Backafallsbyn, Kullahalvöns vingård

Sponsorer av matkorgen: Olinge Utegrisar, Bonnarps Hjortgård, Bjäre fågel, Öresundsfisk, Helsingborgsbryggeri, Kullahalvöns vingård, Lundabryggeriet, Skånes Vaktlar, Fruemöllan, Swedeponik, Larsviken, Kolsvart, Goagård, Marcello farm

Mer om Nordic Taste vid Søren Kierkegaards Plads,
Köpenhamn: www.copenhagencooking.dk/program/nordic-

Klicka här för mer om förra årets satsning på Nordic

För mer information eller direktkontakt med deltagarna kontakta:

Jannie Vestergaard, verksamhetsledare Smaka på Skåne, 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Anna Eklund, Smaka på Skåne, 0709-568475, anna.eklund@livsmedelsakademin.se

Om Livsmedelsakademin
Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster.

Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen. Vår verksamhet är organiserad i det övergripande området Samverkan & Framtid och de fem verksamhetsområdena Innovation & Entreprenörskap, Jobb & Karriär, Måltidsglädje, Smaka på Skåne och Livsmedelsförpackningar.

Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.sewww.livsmedelsakademin.se.

Om Smaka på Skåne
Smaka på Skåne är en satsning på att göra Skåne till en kulinarisk frontregion genom utveckling av småskalig matproduktion och kulinarisk turism. Läs mer på www.smakapaskane.se.