Nu tar påskkärringen över bussen i Ystad

Nu tar påskkärringen över bussen i Ystad

Skånetrafiken vill addera lite glädje i påsk. Det ryktas om att en påskkärring ska ta över en stadsbuss i Ystad på skärtorsdagen på sin väg till Blåkulla. Då kan alla påsklediga i Ystad åka en tur med den specialpyntade påskbussen och ombord hämta ett ägg att måla. Så nu är det snart upp till bevis - vem gör Ystads snyggaste påskägg?

För att gjuta lite extra stämning rullar den påskpyntade bussen i ordinarie trafik på Ystads gator med start på skärtorsdagen.

-vi vill sprida glädje och bjuda tillbaka till alla trogna stadsbussresenärer samt göra alla de som normalt inte reser med oss lite nyfikna. Julbussen blev mycket uppskattad och förarna har redan fått frågor från resenärerna om nästa rolighet skall inträffa till påsk. Förarna tycker det är härligt att få ta emot de positiva reaktioner och se resenärernas överraskade miner när de stiger ombord på den pyntade bussen. Detta ger såklart ger extra arbetsglädje, säger Angelica Erlandsson, affärsutvecklare på Bergkvarabuss som kör stadsbussarna i Ystad på uppdrag av Skånetrafiken.

Äggen, så långt lagret räcker, finns att hämta ombord på den påskpyntade bussen. I tävlingen ska du måla ditt påskägg, ta en bild på dig och ägget, lägga upp på Instagram och tagga som #påskbussen. Finaste ägget i tävlingen vinner ett besök på Tivoli i Köpenhamn med tågresa t/r för fyra personer.

Påskbussen kommer att gå i trafik enligt tiderna nedan. Bussen kommer att alternera mellan de olika stadsbusslinjerna i Ystad som alla angör stationen varje hel och halvtimme.

Skärtorsdag 24 mars kl 13-18
Långfredag 25 mars kl 11-16 Påskafton 26 mars kl 11-16

En pyntad Påskbuss med liknande tävling finns också i Trelleborg, Lund samt på regionbusslinje 152 i Höllviken. En pyntad buss trafikerar också regionbusslinje 545 Kristianstad - Broby - Glimåkra - Osby, mer information finns på Skånetrafikens hemsida, se https://www.skanetrafiken.se/paskbuss

Angelica Erlandsson, Affärsutvecklare, Bergkvarabuss AB