Superhack ska göra kollektivtrafiken smartare

Superhack ska göra kollektivtrafiken smartare

Nu i helgen den 10 till 12 april kommer utvecklare från hela världen till Lund för att tävla i årets Nordic IoT Hackathon. Av över 50 anmälda lag har fem blivit utvalda för att kämpa om förstapriset. Bakom tävlingen står Skånetrafiken och innovationsorganisationen Mobile Heights, tillsammans med ett flertal partners.

Nordic Internet of Things Hackathon 2015 arrangeras den 10 till 12 april i Lund. Under den 50 timmar långa tävlingen formar deltagarna nästa generations kollektivtrafik. Uppgiften består av att hitta lösningar som kan underlätta för resenärerna, finna nya sätt till att göra tekniken så attraktiv att de resande tycker det är kul att använda den samt att arbeta fram lösningar för framtida biljettsystem.

Redan i dag finns en mängd idéer över hur man ska kunna göra kollektivtrafiken smartare och mer lättillgänglig. Nu är det dags för lagen att visa hur vi tar detta närmare resenärerna. Detta arbete startades redan under 2014 då Skånetrafiken stod som huvudägare av det hackathon som gick av stapeln på Malmö Högskola. Nu hoppas man att de tävlande lagen ska kunna spinna vidare på detta och utveckla lösningar som kan fungera hela vägen till resenärerna. För att göra detta krävs mer än bara rätt teknik, det krävs också användarvänlighet och något som lockar resenärerna där ute.

– Internet of Things eller sakernas Internet växer explosionsartat. Alla pratar om det framtida uppkopplade samhället, men få har lyckats att presentera lösningar som attraherar användarna och som fungerar tillsammans med en standard. För att lyckas gäller det att både vara först och bäst. Men att enbart ha fantastisk teknologi räcker inte, den måste också vara användarvänlig och inbjudande, säger Linda Malmgren, kommunikationsansvarig på Mobile Heights.

Internationell prägel på svenskt hackathon

Ansökningar till tävlingen har rasat in från hela världen men bara fem lag har valts ut. Varje lag har ansökt med en idé som ska jobbas ut under helgen. Skånetrafiken och Mobile Heights, tillsammans med partners, står för teknik, sovplatser, mat och stora mängder koffein. De tävlande tar med sig laptops, sovsäckar, kunskap och idéer.

– Vi tror att många fler skulle kunna tänka sig att resa med kollektivtrafiken om det vore enklare. Där ser vi att den teknologi som det här handlar om kan spela en stor roll och vi hoppas att få se ett antal väldigt bra exempel på det under de här dagarna, säger Johan Karlberg, projektledare för framtidens resesystem på Skånetrafiken.

För mer information, kontakta:

Linda Malmgren, Kommunikationsansvarig på Mobile Heights

E-post: linda.malmgren@mobileheights.org

Johan Karlberg, Projektledare, Framtidens resesystem

E-post: johan.karlberg@skanetrafiken.se

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne

Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, tre Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen.

Om Mobile Heights

Mobile Heights är medlemsfinansierad ideell organisation där relevanta företag, bransch- och offentliga organisationer samt akademiska institutioner bjuds in för att stärka södra Sverige som en hotspot för trådlös kommunikation. Medlemsorganisationerna sitter på en unik kompetens och bidrar alla aktivt till att skapa den drivkraft som krävs för att ligga i framkant.

www.mobileheights.org

Om Nordic Internet of Things Hackathon 2015

The Nordic IoT Hackathon är en 50 timmars lång tävling för lag från hela världen, oavsett om de är tekniska eller ej.

Hackatonet är en del av det projekt Minimum Viable Device (MVD) som drivs av Mobile Heights, och finansieras av Vinnova tillsammans med ett konsortium av etablerade organisationer i regionen.

Huvudtemat för årets hackathon kommer att vara: Hur man kan använda MVD på nya kreativa sätt att skapa framtiden för :

• Smarta Hem, tillsammans med E.ON
  • Smart Transport, tillsammans med Skånetrafiken
  • Under hackatonet erbjuds alla deltagande lag banbrytande tekniska verktyg för att hjälpa dem att distribuera sina egna lösningar.

www.nordiciothackathon.com