Trelleborgs unga påverkar framtiden

När framtidens kollektivtrafik planeras är det viktigt att lyssna på framtidens resenärer. Så resonerar Trelleborgs kommun, som tillsammans med Skånetrafiken diskuterar önskemål och idéer med kommunens unga.

”Det är kul att få vara med och säga vad man tycker.”
Adam, klass 9 Beta1, Liljeborgsskolan i Trelleborg

Lägre priser. Fler hållplatser. Hyrcyklar. Idéerna var många när Skånetrafiken besökte Liljeborgsskolan i Trelleborg i fredags för att prata framtid med fyra niondeklasser, ett av flera möten med Trelleborgs barn och ungdomar.

− Det är kul att få vara med och säga vad man tycker, säger Adam i klass 9 Beta 1.

Nytt resecentrum

Om några år har även Trelleborg Pågatåg, vilket också påverkar övrig kollektivtrafik. Stadsbussnätet görs delvis om. Busstationen Trelleborg Övre försvinner till förmån för ett nytt resecentrum vid tågen.

Därför passar det bra att Trelleborg är en av sex kommuner som ingår i Trafikverkets och Boverkets projekt ”Barn och unga i samhällsplaneringen”.

I Trelleborg ligger fokus på kollektivtrafiken, framför allt på tiden precis före och efter resan: vägen till och från stationen samt utformningen av det nya resecentrat.

Vilka erfarenheter och förväntningar har ungdomarna? Vad vill de göra när de väntar på bussen eller tåget?

− Idéerna kommer att lyftas in i arbetet med detaljplanen för det nya resecentrat, säger kommunens barnkonventionssamordnare Karin Jeppsson.

Högst på listan

Klass 9 Beta 1 vill gärna ha ett kafé och en butik i det nya resecentrat, som också ska vara rent och fräscht. Fler laddningsställen för Jojo-kort hör också till önskemålen. Men högst på listan ligger bra stadsbusstrafik in till de centrala delarna av Trelleborg.

− Det blir ju längre att gå och då behövs regelbundna bussar från den nya stationen till andra viktiga platser, säger Maja Borg.

För Skånetrafiken är det betydelsefullt att ta del av ungdomarnas tankar.

− Ungdomar är en viktig målgrupp. Många reser med oss redan nu, men de är ju också framtidens kunder, så det är viktigt att de är positivt inställda till kollektivt resande, säger trafikutvecklaren Björn Wedeby.

Text och foto: Johan Bentzel