111102 Fler turer underlättar resor till och från Lund – i Skånetrafikens nya tidtabell

Nu blir det lättare att ta sig till Lund på tidiga morgnar, kvällar och helger. Vid Skånetrafikens tidtabellsskifte i december får många regionbusslinjer tätare trafik. Det gynnar bland annat arbetspendling på udda tider.

I samband med Skånetrafikens tidtabellsskifte den 11 december förstärks flera av regionbusslinjerna till och från Lund.

− Vi vill göra så att fler får möjlighet att åka med Skånetrafiken, säger trafikutvecklaren Fredrik Schell.

Underlättar arbetspendling

Linje 169 (Malmö–Lund Brunnshög–Lund C) får tätare turer i lågtrafik, från en tur i halvtimmen till en tur varje kvart. Det gynnar alla som åker buss mellan de två städerna, men får särskild betydelse för de anställda på Skånes universitetssjukhus (SUS) i Malmö och Lund.

− Det underlättar arbetspendling mellan de båda sjukhusen. Det har funnits önskemål om bättre trafik, eftersom de numera är samma sjukhus, säger Fredrik Schell.

I rusningstrafik fortsätter linje 169 att ha avgångar var tionde minut.

Stor betydelse

Skånetrafiken har också tidigarelagt morgontrafiken på helgerna på linje 166 från både Staffanstorp och Södra Sandby. I Södra Sandby avgår bussen klockan 06.02 istället för 06.18.

Även denna ändring underlättar för pendlare till SUS. Tidigare hann de inte i tid till sitt arbete om de åkte buss. I och med ändringen kommer de in lagom till arbetspassets början.

− Det här är inga konstiga saker att göra. Det handlar om småjusteringar: Men det får stor betydelse för kunderna, säger Fredrik Schell.

Linje 166 får också fler turer utanför rusningstid på vardagarna, med avgångar en gång i kvarten istället för en gång i halvtimmen mitt på dagen.

På helgerna används linje 166 dessutom flitigt för fritidsresor. Det är vanligt att ta bussen in till Lund för att handla. Därför kommer linje 166 att få avgångar en gång i halvtimmen under längre tid på lördagseftermiddagarna. Även på söndagarna blir det framöver turer en gång i halvtimmen.

Tätare turer

Linje 171 (Malmö–Lund) får också avgångar en gång i halvtimmen på söndagar.

− Det är en av de största linjerna i Skåne, sett till antalet kunder. Det är ett viktigt stråk med ett ökat resande, så dessa extra turer behövs, säger Fredrik Schell.

Även SkåneExpressen 6 (Ystad–Lund) får tätare turer, med avgångar en gång i halvtimmen på vardagsförmiddagar mellan Lund och Sjöbo samt en gång i timmen på söndagar mellan Lund och Sjöbo. En förstärkning som många kommer att få nytta av.

Linje 172 (Staffanstorp–Malmö) anpassas för att underlätta resor mot Lund och Malmö från Genarp och Staffanstorp. Även här blir det tidigare turer på helgmorgnar, med första avgången klockan 05.39 från Genarp.

Ny tidtabell

Skånetrafiken byter tidtabell den 11 december. Redan inom kort är den kommande tidtabellen sökbar via Reseplaneraren på skanetrafiken.se. Regionbusstrafiken når i stort sett varje ort i Skåne. Stadsbusstrafiken finns i tio städer: Malmö, Trelleborg, Ystad, Landskrona, Ängelholm, Helsingborg, Kristianstad, Hässleholm, Lund och Eslöv. Pågatågens fyra linjer binder samman 46 orter och städer. Skånetrafiken samarbetar också med danska Transportstyrelsen om Öresundstågtrafiken.

För ytterligare information, kontakta:

Skånetrafiken:
Fredrik Schell, trafikutvecklare
Tfn  0451-28 86 02

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 130 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är ciska 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se