Aldrig har så många rest kollektivt i Skåne som 2018

När Skånetrafiken summerar året har antalet resor med den skånska kollektivtrafiken ökat och prognosen talar för att totalt 167 miljoner resor gjorts med Skånetrafiken under året. Det är en ökning med ytterligare drygt en procent och rekord i antal resor. Aldrig har så många rest kollektivt i Skåne och aldrig har så många tyckt att det har varit enkelt att köpa biljett som under 2018.

Framförallt har resorna under andra halvåret skjutit fart. Effekten av ID-kontrollerna på trafiken mellan länderna har vänt och passerat 2015 års nivåer. I oktober månad uppmättes en ökning på sju procent jämfört med året innan.

- Dessutom har resorna i städerna ökat under hösten. I Malmö där 25 procent av alla våra resor sker, har resorna ökat med cirka fyra procent, men även Kristianstad och Helsingborg har haft en betydande resandeökning, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Skånetrafiken mäter hur enkelt kunderna tycker det är att köpa biljett. 2012 tyckte 54 procent att det är enkelt att köpa biljett. 2015 tog regionstyrelsen beslutet om att utveckla ett nytt biljett- och betalsystem, 2016 togs beslutet om prismodellen och 2017 lanserades Skånetrafiken-appen.

- I år mäter vi att 76 procent tycker att det är enkelt att köpa biljett vilket överträffar målet. Över 40 procent av alla 30-dagarsbiljetter, periodkort, köps nu i Skånetrafiken-appen. Idag har vi cirka 400 000 registrerade användare och appen står för 30 procent av den totala försäljningen. Och vi är först i världen med ett system med individuella zoner, berättar Linus Eriksson.

Efter årsskiftet kommer en rad nya funktioner i appen som till exempel realtidsinformation för den egna resa, att lanseras.

Nöjdare kunder reser fossilfritt

I november redovisas att på tågen är 7.9 av tio kunder nöjda med sinsenaste resa, på stadsbussarna 8.0 och på regionbussarna 8.3. Den upplevda punktligheten för serviceresor är 91 procent. Under året har dessutom målet om att den allmänna kollektivtrafiken ska vara helt fossilfri uppnåtts.

- På fyra år har vi minskat CO2-utsläppen per personkilometer med 230 procent! Det är 18 gånger lägre utsläpp än motsvarande genomsnittlig bilresa och något vi är väldigt stolta över säger Linus Eriksson.

Budget i balans

2018 omsätter Skånetrafiken cirka 5,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 300 miljoner sedan året innan. Fyra år i rad har balansen hållits mellan skattemedel och biljettintäkter varav cirka 57 procent är försäljningsintäkter.

- Samtidigt med ökade kostnader har vi haft en fortsatt god intäktsutveckling. Fyra år i rad har vi dessutom gått med ett överskott och kommer om prognosen håller, sammanlagt för de senaste fyra åren återföra över 350 miljoner kronor till Region Skåne jämfört med budget. Pengar som blivit sjukvård eller annan samhällsnytta, avslutar Linus Eriksson

Viktiga händelser, åtgärder och förbättringar under 2018

• I mars rullade det första upprustade Öresundståget. Tillgänglighet för resenärer och bagage är en av många förbättringar i de upprustade Öresundstågen. Samtliga 111 tåg beräknas vara upprustade 2022.
  • Skånetrafiken, Blekingetrafiken och Östgötatrafiken har tecknat samarbetsavtal om ett gemensamt biljettsystem. Biljettsystemet bygger på det nya system som Skånetrafiken nyligen har introducerat och som fungerar enligt en ny nationell standard som tagits fram för försäljning och validering av biljetter för kollektivtrafik. Det blir enklare att resa och billigare för alla genom att vi delar utvecklingskostnader.
  • En ny vänthall på Landskrona station har invigts. Resenärer kan vänta sig en helt ny upplevelse i hallen som är först ut i Skånetrafikens arbete med att göra vänthallar mer funktionella, kundvänliga och välkomnande.
  • Fler funktioner i Skånetrafiken-appen har införts – Danmarksbiljett med enkel och 30-dagarsbiljett samt tillsammansrabatt och låna-ut-funktion är nu igång.
  • Skånetrafiken och Arriva Sverige AB har signerat ett långsiktigt samarbetsavtal om stadsbusstrafiken i Helsingborg. Avtalet innebär att helsingborgarna kommer att få modernare och mera hållbar stadstrafik och framför allt får linje 1 en ny rakare, snabbare sträckning med prioriterade körfält, med den nya eldrivna HelsingborgsExpressen.
  • Den 21 maj invigdes beställningscentralen för färdtjänst och sjukresor i Region Skånes regi med placering i Hässleholm med 45 nyanställda medarbetare.
  • Drygt 90 000 sommarlovsbiljetter har skickats till alla skånska skolungdomar från årskurs sex till och med tvåan i gymnasiet.
  • Sommarbiljetten är det nya namnet på det före detta Jojo Sommar.
  • Ännu fler pensionärer får fria resor. Seniorkortsavtal har slutits med Malmö stad, Bjuv och Lomma kommuner. Flera samarbeten på gång.
  • Genomförandeavtal om elbussar med Ystad kommun med trafikstart sommaren 2019.
  • Avtal har slutits och de sju nya spårvagnarna i Lund har beställts.
  • Alla tåg, såväl Pågatågen som Öresundståg, är nu utrustade med vatten i händelse av en trafikstörning där resenärerna blir instängda i tåg.
  • En åtgärdsgrupp har inrättats för att varje dag säkerställa att korta tåg inte körs i rusningstrafik på de hårdast belastade sträckorna i Öresundstågstrafiken.
  • Fler och fler kunder blir digitala och självbetjäningen ökar. Över 60 procent självbetjäning och nära 30 procent av kunderna, handlar sin biljett i Skånetrafiken-appen.
  • Även digitaliseringen för Serviceresor ökar och nu kan sjukvården boka sina resor direkt genom webboning. Det innebär minskade väntetider för sjukvården och minskade köer för serviceresors beställningscentral.
  • Skånetrafiken och Trafikverket har tillsammans permanentat Trafikinformationscentret på Malmö C.
  • Skånetrafiken förstärkte med sommarvärdar på Malmö C och Hyllie för att hjälpa resenärerna och under hösten permanentades perrongvärdar på de hårdast belastade stationerna.
  • Skånetrafiken körde med fler tågsätt över Öresundsbron eftersom Skånetrafiken har ett biljettsamarbete fram till mitten av augusti, så att SJs resenärer kan fortsätta sin resa över bron, trots banarbete i Danmark.
  • Kapacitetsökande åtgärder gjorde genom att förlänga Öresundstågen Malmö-Växjö där många IKEA-anställda åker, så att fler får sittplatser och arbetsro.
  • Fem miljoner investerades i förstärkning av busstrafiken på de hårdast belastade busslinjerna i rusningstrafik, på följande regionbusslinjer 100, 171, 130, 131, 146, 301 och 545 samt stadstrafiken i Helsingborg linje 4 och linje 6, i Malmö linje 1 och 32 samt Lund linje 4, från och med hösttidtabellen 2018.
  • Den 24 augusti slöts ett unikt trafikavtal med danska stansportministeriet om att ta över Öresundstågstrafiken till Österport i Köpenhamn. Avtalet träder ikraft i december 2020 och innebär bland annat ökad turtäthet och ökat fokus på resenärerna.
  • I oktober gavs tilldelningsbeslut om elbussar för Trelleborgs stadsbusstrafik med Bergkvara AB som vinnande anbud.
  • I samband med ombyggnationen och avstängningen av E6:an i Arlöv väljer cirka 3500 bilpendlare tåget istället.
  • På höstlovet får alla skånska skolungdomar gratis höstlovsbiljett.
  • För första gången sedan id-kontrollerna infördes 2015 pendlar fler över bron. Under oktober uppmättes över en miljon resor, en ökning med sju procent jämfört med året innan.
  • Från december sattes Pågatåg Express in på sträckan Malmö-Älmhult så att fler arbetspendlare får sittplats och wifi.
  • För första gången sänks ett biljettpris - 30-dagarsbiljetten i Skånetrafiken-appen för hela Skåne, sänks med 26 kronor till 1199 kronor.
  • Malmös första elbuss invigs i december för linje 7. 13 bussar trafikerar linjen mellan Ön och Svågertorp och är ändhållplatsladdade.
  • En av Sveriges största tågaffärer har rullat igång. Den omfattar all drift och underhåll av totalt 99 pågatåg, underhåll av 58 pågatågstationer samt ansvar för ersättningstrafik vid akuta trafikstörningar.
  • Per den sista december är den allmänna kollektivtrafiken i Skåne 100 procent fossilfri.
  • Skånetrafikens budget omsätter 2018 cirka 5,8 miljarder kronor och är i balans. 57 procent är biljettintäktsfinansierad.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och varje år görs fler än 164 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon