Allt fler reser med stadsbusstrafiken i Malmö

Nästan nio miljoner fler resor per år. Betydligt tätare turer. Rymligare fordon. Större skattesubvention per resa. Mycket hinner hända i Malmö stadsbusstrafik under en femårsperiod.

På fem år ökade antalet resor med Malmö stadsbusstrafik med 34 procent. Samtidigt minskade kundernas andel av kostnaderna från drygt en tredjedel till bara runt hälften.

Det visar en studie som Göran Lundblad, trafikchef på Skånetrafiken, har gjort av Malmö stadsbusstrafiks utveckling 2005–2010.

− Det är intressant att se hur stadsbusstrafiken utvecklas under en period då den utåt sett framstår som ganska stabil. Det är rätt lätt att tro att allting står still och att det inte händer någonting. Antalet linjer förändrades ju inte mellan 2005 och 2010, till skillnad från 2011 då Citytunneln medförde massor av förändringar, säger Göran Lundblad.

Ökad turtäthet
2010 gjordes 34 miljoner resor med Malmö stadsbusstrafik. Det var 8,7 miljoner fler än 2005. Under samma period ökade antalet resor per invånare och år med 21 procent, från 94 resor 2005 till 114 fem år senare.

Att Malmös invånare blev 30 000 fler mellan 2005 och 2010 är en del av förklaringen. Men störst betydelse har utbyggnaden av stadsbusstrafiken haft.

2005 gick bussarna som bäst med fem minuters mellanrum per linje. 2010 gick det som bäst tre minuter mellan turerna. På fem år ökade därmed antalet turer med 21 procent, en genomsnittlig ökning på 456 turer per dag. Samtidigt satsade Skånetrafiken på större bussar.

− Genom fler turer och större bussar har vi kunnat ta hand om de nästan nio miljoner fler resorna utan att det för den sakens skull har blivit trängre på bussarna, säger Göran Lundblad.

Större skattesubvention
2005 stod biljettintäkterna för 68 procent av kostnaderna för Malmö stadsbusstrafik. 2010 var denna andel nere i 55 procent. Totalkostnaden 2010 var 458 miljoner kronor. 251 miljoner kronor kom från biljettförsäljningen. Resterande del, 207 miljoner kronor, var skattefinansierad.

Mellan 2005 och 2010 ökade skattesubventionen med 103 miljoner kronor. 2005 var varje resa skattesubventionerad med 4 kronor, motsvarande summa 2010 var 6 kronor.

Sedan 2005 har Malmö stadsbusstrafik dessutom blivit mer effektiv.

− Bussarna rullar nästan hela tiden. De står sällan stilla långa stunder på ändhållplatserna, säger Göran Lundblad.

Det genomsnittliga uppehållet på en ändhållplats minskade från åtta till sex minuter mellan 2005 och 2010.

Punktlighet
Det går knappast att tala om trafiken utan att nämna punktligheten. I genomsnitt var 88 % av alla avgångar med stadsbuss i Malmö punktliga 2011. Den siffran håller i sig även i februari 2012. Punktligheten mäts med hjälp av realtidssystemet och som punktliga räknas bussar som är max 30 sek för tidiga eller 2 min 59 sek för sena från en hållplats.

Fakta

Efter tidtabellsskiftet den 11 december 2011 består Malmö stadsbusstrafik av åtta huvudlinjer, fem pluslinjer och 5 närtrafiklinjer.  2005–2010 hade Malmö totalt 15 stadsbusslinjer. Under perioden ökade antalet resor med 8,7 miljoner (+34 procent) till 34 miljoner. Kostnaden för Malmö stadsbusstrafik var 458 miljoner kronor 2010. 251 miljoner (55 procent) kom från biljettintäkter, resterande 207 miljoner bestod av skattesubventioner. 2005 stod biljettintäkterna för 68 procent av kostnaden. Målet framöver är att öka antalet resor i Malmö stadsbusstrafik med minst fem procent per år.

För ytterligare information, kontakta:
Göran Lundblad, trafikchef, Skånetrafiken
Tfn  0451-28 85 95

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se