Indragna bussturer tillbaka på kundernas begäran

Skånetrafiken har lyssnat på sina kunder och återställer tidtabellerna för linjerna 140, 141, 142 och 165 i Trelleborgs trafikområde (Svedala, Vellinge och Trelleborgs kommuner). Det innebär att flera indragna turer återkommer redan den 19 februari.

Tidtabellsförändringarna för regionbusslinjerna 140, 141, 142 och 165 i december har lett till ett stort missnöje hos Skånetrafikens kunder.

Skånetrafiken har lyssnat på kritiken och medger att förändringarna inte har fungerat som de var tänkta. Därför återinförs den gamla tidtabellen med start den 19 februari.

− Kostnaderna har ökat och servicen har blivit sämre. Så kan vi inte ha det. Den här lösningen blir något dyrare, men ger förhoppningsvis fler nöjda kunder, säger Björn Wedeby, trafikutvecklare för Trelleborgs trafikområde på Skånetrafiken.

För optimistiska
Linjerna 141 och 142 har ända sedan tidtabellsskiftet dragits med stora förseningar.

− Vi gjorde nya tidsberäkningar på linjerna i vårt datasystem. De var för optimistiska, så tidtabellerna har blivit för tajta. Skillnaden mellan teori och praktik har lett till att punktligheten i perioder har legat under 50 procent. Det håller inte, säger Björn Wedeby.

Turer återkommer
Vid tidtabellsskiftet infördes också den nya snabbusslinjen 365 mellan Trelleborg och Lund. För att finansiera satsningen utan att samtidigt öka kostnaderna drogs ett antal turer in på linjerna 141, 142 och 165. Valet föll på turer med relativt få resenärer.

Men saknaden efter turerna har varit större än väntat. Samtidigt har resandet ökat. Det har medfört att kvarvarande turer har blivit så hårt belastade att förstärkningsbussar har fått sättas in.

Så nu kommer de indragna turerna tillbaka i tidtabellen igen. För linje 165 innebär det bland annat att turerna 16.05 och 17.05 från Lund återinförs. De hör till de mest saknade.

− Vi hade räknat med att folk skulle förflytta sig till linje 365 istället, men det har inte inträffat. Ändå har 365 varit fullsatt. Det talar för att linjen snabbt har blivit en stor succé, och det är ju kul, säger Björn Wedeby.

Framgång i Skegrie
En annan framgång är satsningen i Skegrie utanför Trelleborg. Regionbusslinjerna 146 och 346 stannar på den nya hållplatsen, som under sin första månad hade hela 800 påstigande.

− Skegrieborna har upptäckt att de kan åka till Malmö mycket smidigare. Tidigare fick de åka in till Trelleborg och ta bussen därifrån. Hyllie har också blivit en viktig knutpunkt, där de väljer att byta till andra linjer. Skegriesatsningen har varit fantastiskt bra. Det är jag väldigt glad över, säger Björn Wedeby.

Fakta
Skånetrafiken bytte tidtabell för all buss- och tågtrafik den 11 december i fjor. På grund av de brister som förändringarna har medfört framfört allt för kunder i Trelleborgs kommun och Svedala kommun återställs de gamla tidtabellerna för regionbusslinjerna 140 (Oxie–Svedala), 141 (Malmö–Svedala), 142 (Malmö–Klågerup) och 165 (Trelleborg–Lund) från och med den 19 februari. Samma dag blir de nygamla tidtabellerna även sökbara via Reseplaneraren på skanetrafiken.se.

För ytterligare information, kontakta:

Björn Wedeby, trafikutvecklare
Tfn  0451-28 85 30

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se