Nu kan du ta bussen till Ystads IF:s hemmamatcher

Nu kan du ta bussen till Ystads IF:s hemmamatcher

Den 3 februari är det premiärmatch för Ystads IF:s elitlag i den nya arenan. Serieledande IFK Kristianstad kommer på besök och biljetterna är slutsålda sedan länge. Det är också premiär för ett samarbete mellan Skånetrafiken och Ystads IF som innebär att du enkelt kan åka kollektivt till elitlagets alla hemmamatcher.

Med start den 3 februari kommer Skånetrafiken att köra extra avgångar till Ystads IF:s hemmamatcher i elitserien och EHF-cupen på Ystad Arena. Det blir extra avgång för stadsbuss linje 3 i Ystad från Erik Dahlbergsgatan via Västra Sjöstaden, Åkesholm och stationen till Ystad Arena. Från Sjöbo blir det extraavgång på regionbuss 301 och båda linjerna ankommer till Ystad Arena ca 30 minuter innan matchstart. Resenärer som kommer till Ystad med Pågatågen kan också enkelt byta till och från extraavgångarna på linje 3 när dessa passerar stationen.

-Det känns bra att kunna erbjuda extratrafik till Ystads IF:s matcher. Sport förenar och det finns ett stort intresse i trakten. Vi är glada över samarbetet, inte minst då vi kan bidra i den positiva anda som råder, vilket också skapar ett mervärde utöver den vanliga stadstrafiken. Det känns extra kul att kunna knyta samman ett bra trafikupplägg med stadsbuss, Pågatåg och regionbuss 301 till arenan, säger Håkan Kristiansson, affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Efter matcherna avgår bussarna 15 minuter efter matchslut i omvänd riktning tillbaka, linje 3 till Åkesholm via Stationen och Västra Sjöstaden och linje 301 till Sjöbo.

-Skånetrafiken hjälper oss att undvika parkeringskaos vid Ystad Arena. Det finns alldeles för få parkeringsplatser runt arenan, så vi är fantastiskt glada för att det kommer att rulla två arenabussar till våra hemmamatcher. Oavsett om man kommer från öst, väst eller norr i södra Skåne så finns det ett smidigt transportsätt med antingen arenabussen i sig själv eller i kombination med Pågatåg. Dessutom till grymt låga priser med JoJo-kort om man jämför med att åka bil, säger Jörgen Hansson, Ystads IF:s klubbchef.

Extrabussarna kör till Ystads IF:s hemmamatcher i elitserien och EHF-cupen på Ystad Arena under våren. Information om matchdagar och tider finner du på www.laget.se/YIFELITLAGET

Alla resor kan sökas i Skånetrafikens app eller på www.skanetrafiken.se. Sök till och från Ystad Arena.

Foto: Bergkvarabuss

Håkan Kristiansson, affärsutvecklare på Skånetrafiken
Tfn 0451-28 86 01

Jörgen Hansson, klubbchef Ystads IF