Nya hållplatser i Hyllie den 12 juni

Bygget av Malmös nya landmärke The Point i Hyllie gör att många busslinjer får nya hållplatslägen. Stadsbusslinjerna 6 och 8 har redan flyttat. Den 12 juni är det dags för nästa etapp. Förändringen består under hela den två år långa byggtiden.

Delar av området kring Hyllie station blir under de kommande två åren en byggarbetsplats, när den 110 meter höga kontorsbyggnaden The Point uppförs. Under denna tid kan ett flertal av busslinjerna i Hyllie inte stanna vid sina ordinarie hållplatser och får därför nya.

– Eftersom det rör sig om en så pass lång tid ser vi till att det blir ordentliga hållplatser. Hyllie är ju en viktig knutpunkt med över 2 700 påstigande resenärer varje dag. Det kommer att byggas nya tillgänglighetsanpassade hållplatser med väderskydd, tidtabeller, bänkar och papperskorgar, säger Anastasia Permiakova, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Hållplatserna för linje 6 (Toftanäs–Hyllie–Klagshamn) och linje 8 (Hyllie–Lindängen) flyttade redan i mars till Hyllie stationsväg utanför Emporia.

Så påverkas busstrafiken:

• Linje 33

Den 12 juni stängs Hyllie boulevard av för trafik norrut mellan Hyllie allé och Hyllie stationsväg. Hållplatsen för linje 33 (Värnhem–Hyllie–Ön) i riktning mot Ön flyttas då till en ny placering på Arenagatan, läge X, mellan Malmö Arena och Hyllie Vattentorn. Linje 33 i riktning mot Värnhem blir däremot kvar på sin nuvarande hållplats, läge C, på Hyllie Boulevard.

• Tågersättningsbussarna
    Dessa går i dag från blivande läge X men flyttas till den intilliggande turistbussparkeringsplatsen, som framöver blir läge F och märks ut med lila färg.
  • Regionbuss linje 150, 170 och 300
    Regionbusslinjerna 150 (Vellinge–Hyllie–Malmö C), 170 (Hyllie–Lund) och linje 300 (Hyllie– Falsterbo) behåller sina ordinarie hållplatser på Hyllie allé. Men linje 150 får på grund av tidigare nämnda vägavstängning en något annorlunda körväg, som kan påverka restiden. Det framgår i så fall som en särskild kommentar, ett INFO-I, i Reseplaneraren och Skånetrafikens app. Det gäller också övriga berörda linjer.

För att ta sig till och från Hyllie station och regionbusshållplatserna på Hyllie allé är det bäst att gå i passagen mellan Pressbyrån och McDonald’s vid Arenagatan. Vid stationsuppgången kommer det att finnas aktuella terminalkartor och trafikinformationsanslag som tydligt förklarar de nya hållplatslägena samt vilka gångvägar som rekommenderas.

Terminalkarta med hänvisningar finns bifogat detta pm.

För mer information, kontakta:

Anastasia Permiakova, trafikutvecklare Malmö, tel. 0451- 29 89 90

Skånetrafikens presstjänst; tel. 0451-28 85 03

Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se