Nya stadsbussar och förstärkt tåg- och busstrafik till Malmöfestivalen

På måndag 13 augusti kl 04 omdirigeras stadsbusstrafiken i Malmö. Under festivalen förstärks stads- och regionbusstrafiken på ordinarie avgångar på kvällar och nätter. Lagom till festivalen kan även femton nya stadsbussar tas i trafik. Tågen får under hela festivalen fler vagnar och extra avgångar kvällar och nätter till flera orter. – Vi står väl rustade inför festivalen. Med 15 nya stadsbussar i trafik, varav 10 är längre ledbussar, kan vi ta fler resenärer. Vi förstärker all busstrafik och sätter som vanligt också in flera extratåg och en särskild tågpendel mellan Malmö och Lund kvällar och helg, säger Göran Lundblad, trafikchef på Skånetrafiken. Fersens bro är även i år avstängd under kvällar och helgen. Stadsbusstrafiken kör andra vägar under hela festivalen, regionbussarna får passera dagtid, dock ej på helgen. Ändrade körvägar för stadsbussar Från kl. 04 på morgonen den 13 augusti till kl. 04 på morgonen den 27 augusti får stadsbusstrafiken ändrade körvägar. Nytt för i år är att Regementsgatan är öppen för trafik, vilket gör att linje 1, 4 och 6 inte drabbas lika mycket som förra året. All stadsbusstrafik mellan Gustav Adolfs torg och Centralen går via Slottsgatan och under själva festivalen stannar bussarna på den tillfälliga festivalhållplatsen Kungsparken. Avslutningsfyrverkeriet fredagen 24 augusti kl 21-23 på Ribersborg påverkar linje 3 och 32. Ändrade körvägar för regionbussar Regionbusslinjerna 141, 144 och 300 får ändrad körväg från fredag 17/8 kl. 18 till måndag 20/8 kl 01, samt varje kväll och natt 18-01 under resterande festivaldagar till lördag 25/8. Hållplatsen Stadsbiblioteket (riktning mot centralen) är under denna tid flyttad med hänvisning till tillfällig hållplats på Regementsgatan. Fler tågavgångar och extra personal på Malmö C Tågtrafiken påverkas under festivaltiden 17/8–24/8. Så många Pågatåg som möjligt får fler vagnar och extra avgångar sätts in kvällar och nätter alla dagar på sträckan Lund–Malmö, med stopp på mellanstationerna. Några extra avgångar nattetid blir det även fredag – lördag till Ystad, Helsingborg och Höör. På Malmö C får resenärerna lite mer hjälp under festivalen. Extra personal finns på perrongerna, främst under kvällarna och helgen. Skånetrafikens kundcenter på Centralen i Malmö har öppet till kl 03.00 fredag 17/8, lördag 18/8 och fredag 24/8. Trots all förstärkning finns en risk för fullsatta bussar och tåg. Därför uppmanar Skånetrafiken sina resenärer att vara ute i god tid. Samlad trafikinformation på hemsidan All information om hur buss- och tågtrafiken påverkas av Malmöfestivalen finns på www.skanetrafiken.se (under Aktuell trafikinfo). Här finns inom kort även särskild tidtabell för alla extrainsatta tåg. Observera att dessa ej syns vid sökning i Reseplaneraren. Träffa Skånetrafiken i tältet på Davidhallsbron Liksom förra året har Skånetrafiken ett tält på festivalen vid Davidhallsbron. Där kan man tävla och få information. Tältet är öppet kl. 16-21 alla dagar under festivalen. För mer information, kontakta: Göran Lundblad Trafikchef Tfn 0451-38 86 90 / 070-609 86 90 Stefan Rindestig Trafikutvecklare, tåg Tfn 046-16 05 22 / 070-609 86 82 Anders Jönsson Trafikutvecklare, tåg Tfn 046- 16 05 21 / 070-609 86 81