Pressinbjudan - unikt avtal skrivs för Öresundsresenärer till Köpenhamn

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2018 06:52 CEST

Välkommen till dagens pressträff kl 13.00 då regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) och den danska transportministern Ole Birk Olesen (Danska Folketinget for Liberal Alliance) signerar ett nytt, unikt samarbetsavtal som innebär att Skånetrafiken ges ett samlat ansvar som trafikbeställare för Öresundstågstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn.

Tid: 13:00 – 13:45

Plats: Malmö C mitt emot pressbyrån

Program: Linus Eriksson, trafikdirektör Skånetrafiken, hälsar välkommen

Talarordning

- Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande

- Ole Birk Olesen, Transportminister, Danmark

- Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämndens ordförande

- Linus Eriksson

Avtalssignering

Väl mött!

För mer information och frågor, kontakta presstjänsten, Skånetrafiken 0451-28 85 03

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 250 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och varje år görs fler än 164 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon