Rekordår på stadsbussarna i Lund

Rekordår på stadsbussarna i Lund

Skånetrafikens satsning på tätare turer i Lunds stadstrafik var helt rätt och uppskattas av lundaborna. På ett år har resandet ökat hela 15 procent, vilket är långt över förväntan.

Det var i samband med tidtabellsskiftet i augusti förra året som Skånetrafiken satsade på framförallt tätare turer till och från de stora bostadsområdena och arbetsplatserna.

- Vi gjorde en storsatsning i fjol och resultatet är större än förväntat. Efter ett år har vi en total genomsnittlig resandeökning på 15 procent, målet för 2015 är en ökning på 9%. Det är ett fantastiskt resultat som vi är mycket glada för och som visar att satsningen var helt rätt, säger Fredrik Schell, senior trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Snabbare och tätare turer

Bland de linjer som haft den största ökningen finns linje 3 som går mellan Nöbbelöv-Botulfsplatsen-Östra Linero. där 36% fler har tagit bussen. Ökningen kan främst förklaras av en förbättrad tidtabell med avgångar var sjunde minut mellan klockan 06 och 18. Men också av att linjen numera avgår från Östra Linero.

Linje 4, som trafikerar Gunnesbo-Botulfsplatsen-Norra Fäladen, fick också tätare turer. Här har 16% fler åkt med bussarna som går var femte minut under högtrafik.

Linje 20, som under året trafikerat Lundalänken på sin resa mellan Lunds central och ESS, har också ökat rejält. Linjen fick turer var tionde minut istället för var femtonde.

- På linje 20 har vi en större ökning än vad som vanligt när man ökar från 15-minuters trafik till 10 minuters. Förklaringen ligger i att en viss överflyttning av resandet skett från regionbusslinje 166, säger Fredrik Schell.

Ett samarbete som ger resultat

Satsningen skedde i ett samarbete med Nettbuss Stadsbussarna AB som kör stadsbussarna i Lund på uppdrag av Skånetrafiken. Samarbetet innebär att båda är delaktiga i utformningen av trafikutbudet. Nettbuss Stadsbussarna har också uppdraget att marknadsföra stadsbusstrafiken i Lund.

Gustav Jansson är affärschef på Nettbuss Stadsbussarna AB;

-Vi har satsat helhjärtat på att marknadsföra förbättringarna i flera steg tillsammans med Lunds kommun och Skånetrafiken. Det är glädjande att se att kampanjerna har uppmärksammats. Resandeökningen visar att det finns en efterfrågan på att åka både smidigt och på ett sätt som är hållbart ur miljösynpunkt.

Ökningen innebär att hela 1,3 miljoner fler reste med stadstrafiken i Lund sedan satsningen infördes för ett år sedan. Men arbetet att förbättra stadsbusstrafiken i Lund fortsätter;

-Tillsammans med Lunds Kommun arbetar Skånetrafiken och Nettbuss Stadsbussarna med Kollektivtrafikvisionen Lund 2020. Målet med denna är att vi ska fördubbla det kollektiva resandet genom att trafiken ska vara mer attraktivt med snabba och smidiga förbindelser. Dessutom ska medelhastigheten öka för stadstrafiken och kundnöjdheten ska vara minst 80%. Även om vi är mycket glada för den ökning vi fått det senaste året, så blickar vi nu framåt för att komma ännu närmare målet, säger Fredrik Schell.

Fakta

Stadsbusstrafiken i Lund består av nio linjer: 1–6, 9 samt 20–21. I augusti 2014 genomfördes en rad förändringar som egentligen var planerade först till december det året. Linje3 fick en ny sträcka och fler turer. Linje 4 fick fler turer. Linje 6 fick en ny sträcka och fler turer. Linje 20 infördes som en ny linje på Lundalänken, med fler turer som följd. Linje 21 fick en ny sträcka och fler turer. Resultatet blev att resandet ökade med 15 procent vilket motsvarar 1,3 miljoner fler resande.

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Schell, senior trafikutvecklare på Skånetrafiken
Tfn 0451-28 86 02

Gustav Jansson, affärschef Nettbuss Stadsbussarna AB
Tfn 046-16 30 51

Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se