Repeat: Helsingborgsfestivalen - förstärkt trafik och nya biljettlösningar för hemresan

Skånetrafiken sätter in några extra turer och förstärker både buss- och tågavgångar under Helsingborgsfestivalen den 25-27 juli. Det finns också smidiga biljettlösningar för den som vill undvika köer vid biljettautomaten när det är dags att resa hem.

Ett av dem är att köpa biljetten i Skånetrafiken-appen Reseplaneraren, som finns för Iphone och android. Då söker man sin resa och får sedan möjlighet att köpa biljett för resan med bank- och kreditkort. Mer information finns på skanetrafiken.se

”Tur och retur Helsingborgsfestivalen”
Ett annat sätt är att köpa en ”Tur och retur Helsingborgsfestivalen”. Tur- och returbiljetten som togs fram till Eurovision Song Contest i Malmö får en repris till Helsingborgsfestivalen och säljs under festivaldagarna 25-27 juli. Biljetten gäller från valfri plats i Skåne till Helsingborg Knutpunkten och gäller från köptillfället fram till kl. 04.00 natten efter biljettens köpdatum. Biljetten går att köpa både på buss, i biljettautomat på stationen samt på kundcenter och serviceombud.

Båda biljett-typerna går att köpa för vuxen, barn och Duo/familj.

Trafiken förstärks och extra turer sätts in
Stadsbusstrafiken
förstärks förstås under festivalen. Tidigt på eftermiddagarna kör trafiken med förstärkning (inte fler avgångar, men extra kapacitet i form av fler bussar), mot kvällen blir det fler turer, så att det går en buss var 15:e minut i stället för en buss var 30:e minut. Torsdagen den 25 juli har trafiken öppet längre än en vanlig torsdag och stadsbussarna går då fram till kl. 03.00 på natten. Fredag och lördag är det ordinarie nattrafik, men alltså med tätare avgångar.

Regionsbusstrafiken: många avgångar kör med förstärkning (en extra buss) och det blir också någon/några extra turer på följande linjer (riktning från Helsingborg): SkåneExpressen 10 samt linje 506 och 520.

Tågtrafiken :
Det blir fler vagnar på sträckan Helsingborg-Åstorp på eftermiddagarna alla dagarna. Åstorp-Hässleholm blir det förstärkt busstrafik (där är ju tågtrafiken ersatt av buss). På kvällarna blir det fler vagnar även på tågen mot Ängelholm och mot Lund/Malmö. Natten till fredag, lördag och söndag blir det ett extra tåg kl. 01:33 från Helsingborg till Lund. Natten till fredag blir det ett extratåg till Ängelholm med avgång kl. 01:20, natt till lördag och söndag avgår det kl. 01:45

Tåget från Ängelholm till Helsingborg på torsdagskvällen förlängs så att det fortsätter hela vägen till Malmö. Avgång från Helsingborg kl. 01:21.

Alla extrainsatta tåg och bussar finns att söka i Reseplaneraren på skanetrafiken.se och i appen.

För mer information, kontakta:
Skånetrafikens presstjänst, Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 149 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 340 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,3 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se