SkåneExpressen 3 och 4 bäst i Skåne när resenärerna får välja

Två gånger om året mäter Skånetrafiken kvaliteten ombord på bussar och tåg. Resenärer på ett stort antal buss- och tågturer får svara skriftligt på vad de tycker om allt från bemötande, information, städning och tidtabell. SkåneExpressen 3 och 4 på Österlen fick högst betyg av kunderna.

Det är totalt cirka 15.000 kunder som svarat på enkäten. Den generella kundnöjdheten är 7,52 (7,44) för stadsbuss, 7,72 (7,63) på regionbuss, 7,16 (7,08) för Pågatåg och 6,92 för Öresundstågen, allt på en tiogradig skala. Siffrorna inom parantes är motsvarande siffra vid höstens mätning, vilken i sin tur var något högre än resultatet för våren 2014. (Öresundstågen mättes i separat mätning tidigare och därför går resultaten inte att jämföra.)

SkåneExpresserna har nöjda kunder
På Österlen har kunderna uppskattat bytet till helt nya fordon på SkåneExpressen 3 och 4 mellan Ystad, Simrishamn, Brösarp och Kristianstad och höjt sitt betyg kraftigt till det allra högsta snittbetyget i hela mätningen - 8,4. Förra vårens mätning landade på 7,51. Framförallt är det fordonsbetyget som gått upp. Från 6,6 till 8,5, men linjen har fått högre betyg på alla parametrarna.

- Vi har haft bekymmer med fordonskvaliteten på våra bussar på Österlen under ett par år. Sedan årsskiftet är det nya bussar på linjen och på de nya expressbussarna har vi provat lite nyheter i form av informationsskärmar och elkontakter vid stolsraderna. Det är kul att se att kunderna är nöjda, säger Anna Archer, affärsutvecklare.

SkåneExpressen är populär även i Hörby
På Österlen har kunderna höjt sitt betyg kraftigt, men på en annan SkåneExpress ligger betyget kvar på höga siffror. SkåneExpressen 1 och 2 som kör Kristianstad-Hörby-Lund/Malmö fick 8,39 i betyg av kunderna, jämfört med 8,33 i höstas. SkåneExpressen 1 och 2 körs med äldre fordon, och får sitt lägsta snitt på just fordonets skick - 7,8 (ändå ett bra betyg). Men på alla andra parametrar ligger betyget högre. Förarna får hela 8,7 och på frågan om kunderna skulle rekommendera andra att resa är svaret i snitt 9 på en tiogradig skala.

För mer information, kontakta:

Skånetrafikens presstjänst, tfn 0451-28 85 03

Anna Archer, affärsutvecklare på Skånetrafiken, tfn 0451-28 85 99

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se