Skånetrafiken förbereder för framtidens återförsäljare

Varje skånsk kommun ska ha en återförsäljare som säljer Skånetrafikens biljetter, det föreslås i ett beslutsunderlag till kollektivtrafiknämnden den 30 november.

Det nya förslaget innebär att varje kommun får en fullskalig återförsäljare som kan hjälpa kunder som inte själva vill eller kan köpa biljett på egen hand. Det är en förbättring mot idag där det i vissa kommuner enbart finns ett ombud med begränsat sortiment med förladdade Jojo-kort.

- Nu fokuserar vi återförsäljningen av våra biljetter och satsar på kvalitet framför kvantitet, samtidigt som vi säkrar tillgängligheten i alla Skånes kommuner. Våra resenärer ska kunna känna sig trygga med att de har en återförsäljare i sin egen kommun där de kan få all den hjälp som de behöver, säger Stefan Svalö (S), ordförande för kollektivtrafiknämnden.

Idag har Skånetrafiken två nivåer av återförsäljare. Serviceombud och ombud. Sen 2017 har försäljningen hos de 150 ombuden minskat med över 30 procent och den utvecklingen tros fortsätta under 2019. Förslaget innebär att ombuden tas bort helt. Huvudorsaken till minskad försäljning är den digitala utvecklingen då fler och fler väljer att köpa biljett i Skånetrafikens app. Antalet försäljningsställen kommer alltså att minska medan servicegraden kommer att öka när varje kommun får sin egen återförsäljare.

- Vi tror att det kommer att tas emot positivt av våra kunder. Det har funnits starka önskemål om en utökad service och tillgänglighet och det känns roligt att vi nu kan erbjuda en fullskalig återförsäljare i varje kommun, säger Camilla Bunke, försäljningschef.

Beslutet är rubricerat som säljkanalsstrategi för återförsäljare och tas av kollektivtrafiknämnden den 30 november.

Stefan Svalö (S), ordförande kollektivtrafiknämnden

nås genom Jonas Nilsson, politisk sekreterare, 0725 - 99 76 20

Camilla Bunke, försäljningschef Skånetrafiken

nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

Fakta

• Idag har Skånetrafiken avtal med 32 fullskaliga serviceombud som har nästan samma kunskap som våra kundcenter. De har samma utrustning och kan sälja alla kort och biljetter.
  • Dessutom har Skånetrafiken cirka 150 Ombud som endast säljer förladdade Jojo-kort av olika slag med en mycket liten försäljning. Dessa finns utspridda i Skåne.
  • I förslaget till ny säljkanalsstrategi för återförsäljare finns bara en nivå av återförsäljare som alla kan sälja hela Skånetrafikens sortiment.
  • En fullskalig återförsäljare ska finnas i varje skånsk kommun – en förbättring mot idag. Under förutsättning att Skånetrafiken kan hitta en butik som vill bli återförsäljare i alla kommuner.
  • Antalet fullskaliga återförsäljare ökar men det totala antalet återförsäljare minskar eftersom nivån som enbart säljer förladdade produkter tas bort.
  • Just nu håller Skånetrafiken på att byta ut sitt gamla biljettsystem med Jojo-kort. Än så länge finns det nya systemet bara i Skånetrafikens app men under 2019 införs fler betalsätt, som nya biljettautomater och ett Skånetrafiken-kort där man kan lägga sina biljetter. I december 2019 stängs systemet med Jojo-kort helt ner.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 250 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och varje år görs fler än 164 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon